My Sweetie Readers

Wednesday 16 September 2015

TEASER 'AUDI'

by ANIA MALNA




“Jom kakak hantar kat bilik Daddy dan Mama.  Mandi dan bersiap, kita nak jalan-jalan pulak ni.”  Aku bangun dari katil.  Aqif dan Afiq mendepangkan tangan minta aku turunkan mereka.  Bukan tidak boleh turun sendiri tetapi sengaja nak bermanja dengan kakak sendiri.  Aku sekadar tersenyum dan menurunkan mereka.  Belum sempat menanggalkan telekung, loceng berbunyi.  Pasti Daddy dan Mama.  Laju aku ke pintu dan si kembar turut sama mengikut langkahku.
Terkejut babun aku saat mata dijamu dengan wajah yang tidak disangka dengan pakaiannya yang lagilah aku tidak jangka.  Membulat mata melihatnya dalam pakaian itu.  Mulut pula terbuka sedikit.  Terkelu tidak mampu berkata apa-apa.
“Abang Amru!”  Si kembar sama-sama teruja menyebut nama Amru.  Aku pula masih lagi dengan mode ‘terkejut babun’.
“Assalamualaikum twins.”
“Waalaikumusalam.”  Si kembar menjawab dengan tangan diangkat tinggi.  Apa lagi?  Mintak Pakcik Amru dukunglah tu.
Dalam sekelip mata, si kembar sudah berada di dalam dukungan Amru.  Jumlah berat kedua-duanya mencecah 20 kg namun elok sahaja Amru memegang kedua-duanya di kiri dan kanan.  Terserlah urat-urat tangannya.
“Lama betul terbulat mata, ternganga mulut.” 
Terbatuk-batuk aku ditegur oleh Amru.  Aku meraup wajah dengan tangan dan beristighfar berkali-kali di dalam hati.  Ya ALLAH betapa berdosanya aku kerana baru sahaja menyempurnakan seruan-Mu serta menambah ibadat sunat namun boleh pula aku ‘tertengok’ sesuatu yang tidak sepatutnya ditengok dalam tempoh yang panjang.  Tak berkelip pulak tu tengok.  Sesungguhnya, aku Hamba yang sangat lemah.  Ampunkan Hamba-Mu yang hina ini.
“Abang bawak twins ke bilik abang.”
“Tapi…”
“Abang dah mintak izin dengan your parents.  Twins akan bersiap di bilik abang.  Jangan risau, baju dah ada abang belikan untuk twins.”
Entah kenapa kali ini aku tidak membangkang dan mengangguk setuju.  Amru hadiahkan senyuman nipis dan berlalu pergi membawa bersama-sama kesayanganku si kembar.  Kedua-duanya melambai ke arahku namun tidak aku balas pula.  Mata masih lagi mahu melihat Amru walau sekadar belakangnya.  Cepat aku tersedar dan sekali lagi beristighfar.

“Kenapalah dia pakai macam tu.”  Aku bersuara perlahan.  Cukup didengar oleh sepasang telingaku sahaja.

No comments:

Post a Comment