My Sweetie Readers

Thursday 20 March 2014

AKU JATUH CINTA LAGI (BAB 14)

AJCL

by ANIA MALNA


BAB 14

            “Sayang, dah makan ke belum ni?”  Soalan wajib mama ketika kami berskype.
            “Belum ma, kejap lagi adik makan.”  Aku tidak sanggup menipu mama dan berkata jujur.
            “Kenapa belum, dah pukul 8 di sana kan?”   
“Awal lagilah, ma.  Nanti adik makanlah, adik ada beli pau tu.”  Pau yang kumaksudkan ialah pau dari Love Treat.
            “Adik makan pau?  Tak masak kat rumah Pak Ngah hari ni?”  Soalan mama memang membuatkanku gelabah namun aku cuba sembunyikan riak panik.  Bimbang mama dapat mengesan sesuatu.
            “Tak mama, malam ni Pak Ngah dengan Mak Ngah makan malam di luar.  Jadi adik tinggal sorang, malas nak masak.”  Ya ALLAH, aku terpaksa berbohong lagi.  “Mama nak masak apa tu?”  Aku cepat-cepat mengubah topik.  Risau mama akan bertanya bermacam-macam lagi berkenaan Pak Ngah.
            “Mama masak tomyam.”
            “Mama, sedapnya.”  Aku telan air liur.
            “Adik, janganlah cakap macam tu.  Buat mama susah hati je, mama nak bagi pun jauh.  Jadi tak sedap hati pulak bila mama masak sedap-sedap, anak mama tak dapat makan.”  Wajah mama mula keruh dan nadanya agak sayu.
            “Okay ma, kita tak payah cakap pasal makan, ya?  Cakap pasal benda lain.”  Aku tidak mahu mama rasa serba salah.
            “Sayang, bila nak balik?”  Ini lagi satu soalan wajib mama.
            “Mama, semalam mama baru tanya benda yang sama.  Tiap-tiap hari pun memang mama tanya soalan ni.”
            “Iyalah, mama kenalah tahu bila anak mama nak balik.  Ini setiap kali mama tanya, mesti jawapannya tetap sama.  Belum tahu bila.  Mama mahukan jawapan yang lain.”  Mama mula serius.
            “Nanti adik balik ma, jangan risau.  Lagipun kat sini adik okay je, sihat.  Tengok pipi adik ni, sama je macam dulu.  Tak kempis pun.  Babam jugak kan?”  Aku mencubit kedua-dua belah pipi.
            “Memanglah, itu mama tahu tapi adik kan tinggal di rumah Pak Ngah, lama sangat nanti menyusahkan Pak Ngah.”
            “Pak Ngah okay je, mama.  Janganlah risau, anak mama ni tak menyusahkan Pak Ngah pun.”  Walau berat, aku terpaksu jua berbohong.  “Mama cakap je lah mama rindukan adik.”  Aku cepat-cepat melencongkan topik Pak Ngah.
            “Habis tu, adik tak rindukan mama ke?  Tak nak balik-balik.  Hari ni dah genap sebulan adik di Beijing, 30 hari dah mama tak jumpa dengan anak mama.”
            Ya ALLAH, sayunya hatiku mendengar kata-kata mama.  Mama menghitung hari menunggu kepulanganku namun aku masih belum bersedia untuk pulang ke Malaysia.  Hatiku belum terubat lagi dan misiku belum selesai.  Misi untuk melupakan lelaki itu.  Misi yang terlalu berat namun harus jua kulaksanakan.
            “Rindu mama.  Sanga-sangat.  Rindu nak peluk dan cium mama, papa tapi adik betul-betul perlukan masa.  Adik akan balik bila adik betul-betul dah bersedia.  Mama fahamkan?”  Aku minta mama untuk mengerti.
            “Mama faham, sayang.  Adik jaga diri baik-baik dekat tempat orang, jaga tingkah laku.  Doa mama sentiasa ada untuk adik.”  Pesanan yang setiap hari mama sampaikan untukku.
            “Ya mama.  Kirim salam kat papa ya, mama.  Adik rindu mama dan papa.  Sangat-sangat.  I love you mama.”
            I love you too, sayang.”
            Bye, mama.”  Aku hadiahkan flying kiss buat mama.
            Bye, sayang.”  Mama membalas flying kiss aku dan wajah mama hilang.
            Pau di atas meja kecil di tepi katil kuambil.  Hari ini aku hanya makan ketika sarapan pagi.  Setelah itu tiada apa yang masuk ke dalam perutku.  Mujur juga aku tidak menghidap gastrik, jika tidak parah jadinya.  Aku menilik pau di dalam beg plastik.  Ada tiga biji pau.  Satu berwarna hijau dan dua berwarna merah jambu.
            Aku mula mengambil pau berwarna merah jambu, membaca Bismillah dan menyuapnya ke mulut.  Walaupun pau telah sejuk, ia masih lagi sedap.  Habis sebiji pau selamat ke dalam mulut namun aku masih belum kenyang.  Iyalah, perutku sudah kosong sebenarnya.  Semua makanan yang aku makan pagi tadi sudah habis dicerna.  Aku meneguk air mineral dahulu sebelum mengambil pau kedua.
            Alhamdulillah, habis tigi biji pau kumakan.  Aku bangun dari katil dan melangkah ke tong sampah kecil yang diletakkan di tepi almari pakaian dan kembali ke katil.  Duduk bersila di atas katil.  Hendak baring, masih lagi kenyang.  Tidak elok selepas makan terus berbaring.  Tanganku mengambil beg Gucci yang kuletakkan di kepala katil.  Melihat beg Gucci mengingatkanku kepada peristiwa siang tadi.  Tiba-tiba pula wajah Umar terbayang di ruang mataku.  Sakitnya hati apabila teringatkannya.
            Memang menyusahkan aku!  Padahal aku cuma hendak membayar pau tapi kerana….  Bayar pau!  Aku teringatkan sesuatu.  Ya ALLAH, aku belum bayar pau tadi!  Pau yang aku makan tadi belum dibayar!  Iya, aku yakin dan pasti aku masih belum membayarnya!  Ini semua gara-gara Umar!  Aku mengetap bibir.  Bantal kutumbuk-tumbuk.  Geram!
            Malunya aku!!!  Dengan selamba dan muka tidak bersalah aku keluar dari Love Treat.  Uwarghhh!  Sumpah memang aku benar-benar malu.  Entah apalah yang difikirkan oleh Umar dan Auntie Salina.  Pau tiga biji pun nak rembat, tak mahu bayar sedangkan sebenarnya aku terlupa.  Ishhh, sebab Umar aku jadi seorang yang pelupa.  Lupa i-phone, beg dan kali ini lupa membayar pau.  Dia memang benar-benar masalah besar yang muncul dalam hidupku.


            Aku baring dan mula bergolek-golek sambil mulut terkumat-kamit menyebut malu.  Mahu tidak mahu, aku memang harus ke sana lagi.  Pergi membayar pau tiga biji yang sudah kumakan tadi.  bermakna pergi menghadap Umar lagi.  Mama tolong adik!  Terasa hendak menjerit aku! 
            Tak apa, aku pergi sana lepas tu aku cakaplah aku terlupa bayar pau tadi.  bayar dan pergi je.  Senang kan!
            Aku cuba menyedapkan hati walau terasa kulit wajahku sudah menebal.  Auntie Salina, maafkan Rina, Rina betul-betul tak sengaja.  Ini semua salah anak Auntie tu.  Dia yang kacau Rina dulu.  Ikutkan hati, ingin sekali aku katakana begitu kepada Auntie Salina.  Benarkah memang sepenuhnya salah Umar?  Aku cuba mengingat peristiwa tadi.  Bukankah sebenarnya tadi aku teringatkan Ikhwan dan waktu itu fikiranku mula jadi kacau sehingga aku terlupa membayar pau.
            Apa-apa pun aku tetap perlu ke Love Treat esok pagi. Hendak keluar malam ini?  Tentulah tidak!  Sepanjang aku berada di Beijing, aku tidak pernah keluar pada waktu malam.  Tidak berani dan tidak mahu menanggung risiko keluar di malam hari, sudahlah bersendirian pula.  Tunggulah sehingga pagi esok.  Takkan lari Love Treat dikejar.
………………………………………………………………………………………………………
            Aku menggeliat malas.  Sedapnya tidur!  Semalam mimpi indah, berjalan-jalan di tepi pantai sambil berpegangan tangan dengan seseorang namun aku tidak dapat melihat dengan jelas wajahnya.  Samar-samar sahaja.  Alah, mimpi selalu begitu.  Entah orang mana sesat ke dalam mimpiku, aku juga tidak tahu.  Biarlah, mimpi aje pun.
            Aku bangun perlahan-lahan menuju ke tingkap.  Menarik langsir dan… Wow! salji sungguh lebat.  Memutih seluruh pemandangan.  Daun tingkap aku buka dan terasa dinginnya musim sejuk membelasah wajahku.  Aku menjamu mata dengan pemandangan yang cukup indah.  Segalanya putih.  Cantik sekali.  kelihatan beberapa orang lelaki sedang menyodok salji.  Pohon-pohon yang gondol sudah mula memutih.  Bumbung bangunan sudah dilitupi salji. 

            Sejuknya!  Aku sempat bertahan selama lebih kurang 20 saat dengan tingkap yang terbuka luas.  Mana tidaknya, aku hanya memakai pajama dan kepala ditutup dengan skarf.  Sejuk yang amat!  Terasa mencengkam kulitku.  Gigiku sudah berlaga dan aku mula menggigil.  Tingkap aku tutup kembali dan langsir kubiarkan terbuka.  Melihat butiran salji yang turun ke bumi Beijing.
            Entah sudah jam berapa.  Hari ini aku uzur jadi memang tidur sepuas hati.  Biasanya aku akan bangun Subuh dahulu dan setelah itu aku tidur semula.  Pagi ini aku ada perkara yang perlu diselesaikan namun melihatkan salji yang turun begitu lebat, aku jadi was-was untuk keluar.  Jika ditangguh terasa tidak sedap pula.
            Perut yang masih belum terisi apa-apa kuusap dengan tangan.  Pau yang masih belum kubayar ada di dalamnya.  Tidak enak pulak rasanya jika aku tangguh membayar tiga biji pau di dalam perutku.  Aku pun satu, kenapalah lepas habis semua pau aku makan, baru aku teringat.  Jika sebelum makan, tentunya aku tidak akan makan pau itu.  Setidak-tidaknya tidaklah aku rasa bersalah seperti ini.
            Langsir kututup semula dan aku melangkah ke almari untuk mengambil tuala.  Mahu mandi dahulu sebelum ke Love Treat.  Aku sempat melihat jam pada I-phone dan sudah jam 9 pagi.  Aku harus cepat kerana waktu sarapan di bawah akan tamat pada jam 10 pagi.  Aku tidak mahu bersusah payah mencari makanan di luar sedangkan sarapan pagi di hotel disediakan secara percuma.  Sudahlah agak sukar mencari makanan halal di luar sana.
            Selesai mandi aku terus bersiap ala kadar untuk turun bersarapan.  Tanpa sebarang mekap dan hanya memakai T-shirt lengan panjang, berseluar denim dan tudung sarung.  Cukup ringkas, alah pergi sarapan je pun.  Tiada siapa hendak tengok aku pun.  Janji dapat makan dan kenyang.  Kelaparan sudah melambai-lambai ke arahku.  Mana tidaknya, semalam aku hanya bersarapan pagi dan makan tiga biji pau.  Oh pau, belum bayar lagi!
            Aku makan dengan agak laju.  Sempat juga mengerling keluar dan salji masih lebat.  Jika aku keluar, mahu habis kepalaku putih dek salji nanti.  Entah berapalah suhu sekarang, aku tidak sempat menyemak di laman accuweather sebelum turun tadi.  kebiasaannya, setiap pagi aku memang melihat suhu melalui accuweather.
            Usai bersarapan, aku cepat-cepat naik ke bilik.  Menukar kepada pakaian yang lebih selamat dan sesuai.  Selamat daripada kesejukan dan sesuai untuk meredah kedinginan musim sejuk di Beijing.  Aku memakai enam lapisan baju.  Pertama, Long John iaitu thermal wear, seterusnya t-shirt lengan panjang tadi, wool shirt, jumper polo neck, jaket denim dan akhir sekali winter jacket berwarna magenta.  Leherku dililit dengan mafela berwarna krim dan aku  turut memakai beanie yang juga berwarna krim.  Tidak lupa juga sarung tangan daripada wool!  Wajahku disolek sempurna.
            Cukup lengkap dan aku yakin enam lapisan baju ini mampu melindungi diriku daripada kesejukan yang teramat.  Aku sempat melihat cermin dan terasa diriku menjadi sedikit bulat.  Sudahlah pendek, pakai baju berlapis-lapis.  Mujur juga mukaku tidaklah bulat sangat, jika tidak tentu orang menyangkaku bola.  Bola pun bolalah, asal aku tidak mati kesejukan di luar sana.  Aku tergelak kecil.  Syok sendiri, gelak sorang-sorang.  Setelah mengambil beg Gucci dan memasukkan I-phone ke dalam beg, juga memastikan purse dan passport ada di dalamnya, barulah aku keluar dari bilik hotel. 
………………………………………………………………………………………………………
            Excuse me, Miss.”  Langkahku terhenti saat mendengar satu suara wanita.
            Dia panggil aku?  Sebelum menoleh aku melihat kiri dan kananku, tiada gadis lain.  Bermakna dia memang memanggilku.  Ada yang tidak kena dengan pakaianku?  Aku keluar pakai selipar jepun ke?  Silap, ini Beijing, jadi selipar China.  Aku memandang kaki dan mataku terus melihat sepasang but berwarna maroon.  Perlahan-lahan aku berpaling dan receptionist di kaunter tersenyum ke arahku.  Sah dia memang memanggilku.  Aku terus melangkah ke kaunter.
            Yes.”  Tanyaku dengan lembut dan bersopan.
            You want to go out?”  Receptionist yang cukup murah dengan senyuman ini bertanya dalam Bahasa Inggeris yang sedikit pelat namun comel sekali bunyinya.
            Yes.”  Aku menjawab dengan yakin.  Dia pun satu hal, mestilah hendak keluar.  Takkan nak duduk dekat lobi beria pakai macam ni.
            The weather is really bad.  I recommend that you just stay in your room, Miss.”
            Alah.  Saya nak pergi bayar pau ni.  Mana boleh duduk bilik.  Geram aje hendak kujawab begini namun kedengaran agak pelik pula.  Tidak mungkin aku mengaku di hadapannya, aku terlupa membayar pau yang sudah selamat menjadi penghuni perutku ini.
            “Is it too bad?  I have an important thing to do.”  Aku ternyata tidak menerima nasihatnya agar duduk sahaja di bilik.
            Yes, few roads had been closed due to the heavy snowfall.  I’m afraid that you will get sick if you go out, Miss.  The temperature is below minus 10.” 
            Masya ALLAH, bawah -10?  Dahsyatnya.  Semalam baru -9 darjah celcius dan hari ini sudah makin menurun?  Padanlah dia beria tidak benarkan aku keluar.  Benar katanya, tentu badan aku tidak mampu menerima suhu serendah ini.  Jika aku berdegil dan tetap keluar, mungkin aku akan jatuh sakit.  Jika aku sakit, siapa akan menjagaku?  Aku sendirian.  Mahu mati kering aku.  Oh silap, mati beku!  Nampak gayanya, aku terpaksa membatalkan niat untuk membayar pau.
            I’ll stay in my room.  Thanks a lot for letting me know.  Aku menghadiahkan senyuman kepada receptionist walau di hati kecewa kerana tidak dapat membayar pau Auntie Salina.
            You are welcome.
            Aku terus berlalu pergi dan menuju lif untuk naik ke bilik.    Masuk ke dalam bilik, aku terus membuka langsir.  Melihat pemandangan salji turun.  I-phone di dalam beg kubawa keluar dan aku mengambil gambar salji yang turun dan setelah itu memuatnaik ke akaun facebook dengan status ‘pau oh pau’.  Tidak lama selepas itu, banyak pula yang komen dan like gambar yang aku muatnaik itu.  Semua sibuk bertanya, kenapa pau sedangkan gambar salji turun.  Aku malas hendak membalas.  Biarlah mereka terus bertanda tanya.
………………………………………………………………………………………………………
            Aku kini sudah berdiri di hadapan Love Treat.  Tepat jam 9.00 malam, aku terus kelur dengan menaiki teksi ke Love Treat.  Pertama kali aku keluar pada waktu malam.  Takut tentulah ada namun aku lebih takut bila mengenangkan ada pau yang statusnya masih tergantung di dalam perutku.  Iyalah, entah halal atau haram.  Halal jika Auntie Salina redha aku telah memakan paunya dan haram jika Auntie Salina tidak halalkan.  Mujur juga malam ini salji tidak turun namun cuaca tetap juga sejuk yang teramat.  Mahu tidak mahu aku terpaksa jua keluar.
            Langkahku cukup perlahan dan apabila betul-betul sudah berada di pintu masuk Love Treat, langkahku terhenti.  Perasaan malu masih belum hilang.  Malu hendak berdepan dengan Auntie Salina dan jika ada pula si Umar, lagilah malu agaknya.  Tenang Afrina Imani.  Masuk, bayar, keluar.  Senang kan, janganlah gelabah.  Letak tepi perasaan malu.
            Belum sempat aku menolak pintu restoran.  Tanda open telah bertukar kepada close.  Aku dapat melihat sesusuk tubuh lelaki yang berdiri di dalam restoran.  Tentu dia yang menukarkan tanda itu.  Aku mendongak dan wajah Umar terus menempat di mataku.  Dia nampaknya sedikit terkejut dengan kehadiranku dan terkaku mungkin.
            Aku tidak peduli, biarpun Love Treat sudah ditutup aku tetap perlu masuk.  Lagi pula, masih ada beberapa pelanggan di dalamnya.  Tidak mungkin Umar akan menghalauku.  Jika berani?  Memang cari nahas mamat seketul ini.  Aku terus sahaja menolak pintu dan pppang… Terkena Umar!  Alamak, aku memang tiada niat hendak menghentamnya.  Terlebih tolak, maaf.  Cukupkah sekadar maaf di hati, bukankah seharusnya berbunyi di mulut kata maaf?
            “Maaf.”  Aku tuturkan jua perkataan yang jarang sekali keluar dari bibirku ini.  Umar menggosok-gosok dadanya.  Sakit agaknya, kuat sangatkah?  Harap badan aje besar tapi bila kena pintu macam tadi pun sakit.  Lembik!
            Aku kini sudah berdiri di hadapan Umar.  Kali ini dia memakai topi yang dipakainya pada pertemuan pertama kami.  Opss, pertemuan kedua sebenarnya kerana pertemuan pertama di Beijing Capital Airport.  Pertemuan pertama yang hanya diingat olehku dan dia langsung lupa.  Nyanyuk!
            “Awak nak apa?  Kedai dah tutup ni.”  Amboi, sombongnya!  Aku mencebik.   Rasa bersalah tadi terus hilang.  Kalau ya pun, janganlah macam hendak menghalau aku.  Teruk!
            “Nak bayar pau semalam!”  Suaraku sengaja ditinggikan.  Pelanggan yang masih berada di dalam kedai memandang ke arah kami.  Biarlah, ada aku kisah?  Bukan luak andai mereka tengok sampai tergolek keluar biji mata sekalipun.
            “Baru ingat?”
            Mama!  Papa!  Ya ALLAH panasnya hati aku mendengar kata-kata pendek tapi cukup berbisa daripada Umar.  Walau hakikatnya, kesejukan mencengkam kulit namun dek kerana panasnya hatiku, hilang segala kesejukan.  Siapa tidak sakit hati, aku punyalah susah hati sampai terasa jantung hatiku sesak daripada semalam asyik memikirkan perihal pau yang masih belum berbayar dan tiba-tiba boleh dia tanya ‘baru ingat’.  Opss, itu bukan tanya tapi perli. 
            Hello! Kring kring kring!, Aku bukan baru teringat atau buat-buat lupa atau yang seangkatan dengannya.  Pagi tadi cuaca buruk, takkanlah kau tak tahu.  Pagi tadi kau ke mana?  Pergi gurun sahara ke?  Kalau aku keluar, mahu mati beku aku!  Siapa nak tanggung nanti?  kau???
            Bagusnya jika aku boleh berkata sebegitu namun hakikatnya aku tidak menjawab soalan Umar.  Dengan wajah yang masam kelat, aku melangkah ke kaunter.  Tiada orang di kaunter, jangan kata Umar yang akan muncul tiba-tiba di kaunter!  Tanganku laju mengeluarkan purse di dalam beg.  Mahu cepat-cepat membayar dan terus keluar dari Love Treat.  Malas melihat wajah Umar lagi.  Sakit hati sangat!
            “Tak payah bayar.”  Benar Umar yang muncul di kaunter.  Memang tiada pekerja lain agaknya.  Balik-balik muka dia aje.  Serabut!
            “Kenapa?  Saya tetap nak bayar!”  Aku tetap berkeras.  Sekeping wang aku keluarkan dari purse.  Tidak tahu berapa yuan yang aku keluarkan kerana aku main tarik keluar aje duit itu tanpa melihatnya.
            “Saya belanja.”  Kata-kata Umar membuatkan aku tergelak kecil.  Gelak mengejek sebenarnya.  Belanja aku?  Pelik bin ajaib benar. 
            “Saya tak mintak awak belanja dan saya memang tak sudi pun kalau awak nak belanja.  Ini kedai mama awak, jadi saya tetap nak bayar pada mama awak.”  Aku bulatkan mata dan menjeling Umar dengan setajam-tajamnya.
            “Mama saya tak tahu pun.”  Jawab Umar dengan cukup tenang.  Aku sudah mahu meletup dia boleh lagi berlagak tenang.  Tenanglah sangat, kejap lagi tentu berubah. 
            “Awak tak cakap yang saya belum bayar pau semalam?”  Tanyaku dengan garang.
            “Tak.”  Sepatah aje dijawab Umar.
            “Tak kisahlah awak bagitahu atau tidak, saya bayar.  Bayar!”  Aku sudah menjerit.
            “Jangan degil boleh tak!”  Soalan yang tidak seperti soalan kerana ia adalah tengkingan.
            Terasa jantungku berdegup kencang, 180km/j.  Aku benar-benar terkejut dengan tengkingan Umar.  Tersentak seluruh urat sarafku.  Lelaki yang baru sahaja kukenali ini sudah meninggikan suaranya terhadapku.  Tidak pernah ada lelaki yang bersuara tinggi kepadaku.  Semarah-marah papa pun bukan dengan tengkingan sekuat tadi, sekadar ketegasan pada nada suaranya sahaja.  Ini tidak, dia benar-benar menengkingku hanya kerana aku berdegil hendak membayar pau semalam.  Salahkah aku?
Wang kertas tadi kuletakkan di kaunter dan aku terus berlalu pergi.  Tidak mahu berlama di sini.  Tidak sanggup lagi menghadap wajah Umar.  Tidak mampu lagi untuk mendengar tengkingan Umar.  Cukuplah!  Aku bukannya seorang yang mudah diperlaku sebegitu.  Siapa dia untuk bertindak kasar kepadaku?
            Mataku membulat saat terasa lenganku direntap seseorang.  Aku cepat-cepat menoleh dan tangan Umar sedang melekap di lengan kananku.  Aku menarik kasar tanganku.  Sesuka hati pegang aku!  Ikutkan hati hendak sahaja aku lempang laju-laju mukanya namun aku masih lagi boleh mengawal perasaan. 
            “Jangan sentuh saya!”  Aku menjerit marah.
            “Saya tak sentuh awak, masih berlapik.”  Jawapan Umar yang kurasakan kurang cerdik walau benar.  Memang berlapik kerana aku memakai enam lapisan baju namun salah tetap salah.  Jika aku dakwa dia di mahkamah, sudah tentu aku menang.  Dia sudah bertindak ganas terhadapku!  Ia bukan sesuatu yang boleh diambil ringan.  Kau ingat aku apa!  Baju?  Boleh pegang sesuka hati.
            “Gila!”  Laju mulutku menyebut perkataan itu.  Mata Umar yang kecil dan sepet membulat seperti bola.  Terkejutlah tu, jangan ingat aku lemah dan tidak berani!
            “Tunggu sini, saya hantar awak balik.”  Suara Umar tidak tinggi seperti tadi.  Bunyinya tenang dan perlahan kedengaran di telinga.
            “Tak payah!  Saya balik sendiri!”  Suaraku tetap ditinggikan.  Kedegilanku tiada siapa yang boleh lawan.
            “Dah malam, bahaya!”  Dia tengking aku lagi!
            “Saya lagi bahaya kalau dengan awak!”  Jari telunjuk kuhalakan ke wajah Umar.  Aku berterus-terang kerana memang itu yang aku rasakan.  Di hadapan orang dia berani memegangku sesuka hati, di belakang orang pula?  Lebih-lebih lagi hanya ada kami berdua sahaja nanti.  Aku tidak sanggup.  Biarlah aku pulang sendirian.  Jangan ingat aku lemah sangat.
            “Awak ni memang degil kan?  Ini negara orang, buat cara dekat negara orang.  Jangan berlagak sangat.  Awak tak tahu keadaan di sini macam mana.”  Berdesing telingaku mendengar kata-kata Umar.  Sesuka hati aje cakap aku berlagak!  Mamat sepet biul sewel!
            “Siapa yang berlagak sekarang?  Saya atau awak?  Mentang-mentanglah saya perempuan, awak pandang rendah pada saya.  Hello!  Dah sebulan saya duduk sini, sehelai bulu mata pun tak luruh.  Saya tahu jaga diri saya.  Awak jangan menyibuk.  Baru kenal tapi berlagak je lebih.”  Pandanganku cukup tajam, bagai boleh tembus ke belakang kepala Umar. 
Tidak pernah aku merasa segeram ini.  Hidupku sentiasa dikelilingi oleh orang yang membuatkanku bahagia tapi di sini, aku berjumpa dengan mamat sepet yang mengacau hidupku.  Tekanan perasaan aku dibuatnya.  Ikutkan hati mahu tumbuk dia buat belacan!
            “Suka hati awaklah nak cakap apa.  Duduk dan tunggu saya ambik jaket dan bagitahu mama.  Atau awak nak saya dudukkan awak?”  Umar ternyata setia dengan kedegilannya.  Aku mengetap bibir.
            “Jangan berani-berani nak pegang saya!  Kalau awak buat lagi, memang cari nahaslah.”  Aku memberi amaran keras.  Sudah gaya gangster dengan jari telunjukku tepat menunjuk ke wajah Umar.
            “Kalau tak mahu saya pegang awak.  Duduk!”  Bukan lagi kedengaran seperti arahan tetapi jeritan.  Sudahlah suara serak dan kasar.  Bila menjerit, terasa aku sedang berhadapan dengan gergasi.
            “Saya nak berdiri je.”  Suaraku kini diperlahankan.  Umar terus masuk ke dalam.
            Aku sebenarnya mereka helah.  Jika aku terus-terusan membantah alamatnya sampai pagi esok kami belum habis bertekak.  Jadi aku mengalah walau hakikatnya bukanlah mengalah tetapi mencari jalan agar Umar pergi meninggalkanku seketika dan helahku berhasil.  Umar masuk ke dalam dan bererti aku boleh pergi.
            Aku apa lagi, sebaik sahaja Umar hilang ke bahagian dapur, aku terus melangkah laju ke pintu dan keluar dari Love Treat.  Saat keluar, aku dapat merasa kesejukan yang teramat.  Terasa bagai berendam di dalam ketulan ais.  Di dalam Love Treat tadi, suhu pendingin hawa ditinggikan jadi terasa agak hangat. 
            Langkahku semakin dilajukan.  Jalan nampak kosong, tiada orang.  Hanya kenderaan sahaja yang agak sibuk di jalanan.  Kesejukan mungkin membuatkan semua orang terperuk di dalam rumah masing-masing.  Aku membuat kesimpulan.  Jalan sudah memutih dan kali ini aku tidak berminat untuk menikmati salji yang menutup laluan pejalan kaki.  Aku hanya mahu cepat sampai ke hotel tapi sekarang aku perlu mendapatkan teksi.  Walau langkahku cukup laju, terasa lambat sungguh untuk sampai ke tempat menunggu teksi.
            Suara-suara aneh tiba-tiba kedengaran.  Mereka bertutur dalam Bahasa Mandarin jadi aku tidak faham apa yang dikatakan.  Aku yakin mereka berada di belakangku.  Sekejap-sekejap mereka ketawa?  Mabukkah? Aku tidak sedap hati.  Hendak lari bimbang jatuh kerana jalan agak licin, aku menambah kelajuan pada langkahku.  Beg Gucci di sisi kubawa ke hadapan dan kupeluk kemas.
            Tiga lelaki muncul di hadapanku.  Aku pasti suara-suara tadi milik mereka.  Mereka sudah memintasku dan kini berdiri menghadapku.  Langkahku terhenti.  Laluanku dihalang, mana mungkin untukku teruskan langkah.  Mereka melihatku atas ke bawah sambil ketawa terbahak-bahak.  Wajah mereka cukup menggerunkan.  Badanku mula menggeletar, dadaku sudah berdegup kencang.  Ya ALLAH, selamatkan hamba-Mu ini.
            Aku melangkah ke belakang dan mereka pula melangkah mendekatiku.  Kakiku terlanggar sesuatu dan aku jatuh terduduk ke atas jalan.   Ketiga-tiga lelaki jahat di hadapanku semakin laju menghampiriku.  Air mataku mula bergenang.  Aku cuba gagahkan diri untuk bangun namun gagal.  Kakiku tentunya terseliuh.  Aku mengundur ke belakang dan air mataku sudah mengalir ke pipi.  Seorang lelaki sudah duduk mencangkung di hadapanku dan tangannya mula dibawa kepadaku.
            “Umar!”  Aku menjerit sekuat hati.  Hanya dia yang kuharapkan saat ini untuk membantuku.
            “UMAR!!!”  Aku menjerit sekali lagi dan mataku kini dipejamkan serapat-rapatnya.  Berserah kepada ALLAH.
           
           
           
             
           

           


No comments:

Post a Comment