My Sweetie Readers

Tuesday 18 March 2014

AKUJATUH CINTA LAGI (BAB 11)

AJCL

by ANIA MALNA


BAB 11

Hari kedua di Beijing, aku habiskan dengan melawat Forbidden City.  Salah satu tempat menarik yang harus dilawati jika ke Beijing.  Ia merupakan kawasan istana yang sangat luas dan menjadi tumpuan para pengunjung dari dalam dan juga luar.  Penghujung musim luruh mungkin menjadi masa yang sangat sesuai untuk para pengunjung berjalan-jalan di Forbidden City sebelum masuknya musim sejuk. 
Dengan menggunakan peta versi Bahasa Inggeris, aku berjalan-jalan di dalam kawasan istana yang sangat popular ini.  Tidak cukup rasanya sehari berjalan-jalan di sini kerana faktor kawasannya yang sangat luas.  Beberapa struktur binaan lama yang masih dikekalkan cukup menarik hatiku.  Aku mengambil gambar menggunakan i-phone.  Sesekali aku juga selfie dengan berlatarbelakangkan pemandangan yang cukup indah.
Aku pulang semula ke hotel kira-kira jam 3.00 petang waktu tempatan.  Walau aku tidak dapat melawat keseluruhan Forbidden City, aku harus mengalah kerana kakiku sudah lenguh.  Hari ketiga aku ke Shichahai (Shíchàhǎi) yang terletak di barat laut Forbidden City.
Shichahai terdiri daripada tiga buah tasik iaitu Qianhai (Front Lake), Houhai (Rear Lake) and Xihai (West Lake).  Ia merupakan tempat yang sangat popular dengan pemandangannya yang sangat indah.  Kawasan ini dipenuhi dengan restoran dan bar.  Restorannya bercirikan santai bagiku kerana mejanya diletakkan di luar dan pengunjung boleh menikmati pemandangan sambil menikmati hidangan.
Terasa amat selesa dan damai dapat berjalan dengan ditemani angin musim luruh yang dingin menepuk lembut wajahku.  Mujur juga aku memilih untuk memakai winter coat berbanding jaket tebal kerana terasa suhu pada hari ini lebih rendah.  Sesekali i-phone aku keluarkan dari beg Gucci untuk mengabadikan pemandangan yang cukup indah ini.  Dedaunan yangberwarna keemasan ternyata bagaikan hiasan yang cukup indah untuk menjamu mataku.  Aku habiskan lebih banyak masa di Xihai sambil membaca buku yang dihadiahkan oleh papa iaitu ‘Penawar Duka, Pengubat Sengsara’ hasil tulisan Prof. Madya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin.  Buku ini sudah kuulang baca beberapa kali.  Isinya sangat bagus dan aku dapat belajar sesuatu yang baru daripada buku ini.
Hari-hari yang seterusnya, aku ke Tian’anmen Square, Jingshan Park, Wangfujing Street, Tembok Besar Cina dan pelbagai lagi tempat-tempat menarik yang lain.  Semuanya aku lihat di laman web trip advisor.  Laman ini sangat berguna buat mereka yang ingin bercuti ke luar negara tanpa menggunakan ejen perlancongan.  Aku gunakan perkhidmatan kereta sewa beserta pemandu untuk ke beberapa buah tempat kerana kedudukannya yang jauh dari hotel.
Setelah dua minggu aku berjalan sakan di Beijing, akhirnya aku hilang punca.  Tidak tahu apa lagi yang harus aku lakukan kerana hampir kesemua tempat yang menjadi tarikan utama di Beijing sudah kulawati.  Kesudahnya, aku hanya terperap di bilik hotel.  Hari-hariku dihabiskan berskype dengan mama dan papa yang merupakan rutin harianku sejak berada di Beijing.  Juga tidak ketinggalan, aku juga berskype dengan Fika, Sara dan Kak Nadia. 
Di malam hari pula aku habiskan masa dengan beribadat kepada ALLAH.  Di mana jua kita berada, ingatan kita kepada ALLAH harus kukuh dan tidak goyah.  Aku banyakkan berzikir, membaca al-Quran dan mendirikan solat-solat sunat.  Walau aku terlalu banyak kekurangan dalam ilmu agama, mama dan papa sudah memberikan didikan dan pendedahan dalam hal yang sangat penting ini dan aku tidak mensia-siakan pendedahan yang diberikan oleh mama dan papa.
Genap seminggu aku terkepam di bilik hotel, aku mula merasa sesak nafas.  Mana tidaknya, pusing kiri pusing kanan hanya nampak dinding.  Terasa bagai di dalam penjara.  Aku tidak boleh terus-terusan duduk sahaja di hotel.  Pulang ke Malaysia?  Entahlah, aku masih belum fikirkannya.  Kesudahnya aku membuat keputusan untuk ke pusat-pusat membeli belah yang terkenal di Beijing.  The Malls at Oriental Plaza, Shin Kong Place, Beijing Yintai Center, The Place, Sanlitun Village dan Xidan Joy City semuanya aku lawati dalam masa empat hari.  Aku tidak membeli apa-apa, sekadar window shopping.  Setidak-tidaknya dapat juga aku hilangkan kebosanan yang sudah sampai tahap Gunung Everest.
………………………………………………………………………………………………
“Assalamualaikum mama, papa.”  Aku tersenyum riang. 

Mama dan papa juga tidak lepas daripada senyuman.  Terasa hatiku tenang dan damai setelah melihat mama dan papa.  Walau setiap hari berskype, kerinduan kepada mama dan papa terlalu sukar untuk dibuang jauh.  Sungguh!  Melihat wajah mama dan papa, bagaikan vitamin untuk diriku yang lemah.   
“Waalaikumussalam, sayang.”  Mama dan papa menjawab serentak.
“Mama, papa.  Ada sesuatu ke yang adik tak tahu?”  Aku tidak dapat melindungkan perasaan ingin tahuku.  Senyuman tadi mati namun aku masih cuba pamerkan ekspresi manis.
“Apa maksud adik ni, sayang?”  Dahi papa berkerut sedikit.
Daripada riak wajah mama dan papa, aku tahu mereka sudah mampu menghidu apa yang aku maksudkan.  Lain macam mukadimah kali ini kerana selalunya mama dan papa yang bertanyakan aku macam-macam.  Kali ini aku pula gelojoh bertanyakan perkara tadi. 
“Ma, pa… adik terbaca status Ikhwan di Facebook.  ‘Menanti hari bahagia bergelar suami’.”  Usai berkata-kata, aku ukir senyuman yang semanis mampu.  Cuba melindungkan gelombang yang sudah melanda jantung dan hati.
“Sayang, jangan macam ni.  Anak mama jangan peduli semua tu, biarkan aje.  Yang penting adik gembira di Beijing.  Jangan fikirkan hal itu, sayang.”  Nada mama penuh kerisauan.
Aku ketawa besar.  Mama dan papa saling berpandangan.  Lama tawaku, hingga terasa perutku sakit.  Setelah mampu menahan tawa, aku tarik nafas sedalamnya dan aku lepaskan perlahan.  Wajah mama dan papa kupandang penuh kasih dengan senyuman terlakar di bibir.
“Mama…papa… janganlah risaukan adik.  Lucu tau tengok muka mama dengan papa cuak.”  Aku tergeleng-geleng diiringi tawa kecil.  “Adik betul-betul okay, adik boleh terima yang Ikhwan dah nak nikah.  Adik akan doakan dia dan Fatin bahagia.  Dah empat bulan ma, pa semua ni berakhir dan masa empat bulan ni bagi adik dah cukup untuk adik kikis sikit demi sikit perasaan adik pada Ikhwan.”  Bibirku tidak lekang daripada senyuman. 

Aku mahu yakinkan mama dan papa bahawa aku benar-benar dalam keadaan yang baik dan aku tidak terkesan dengan berita itu.  Aku menamatkan isu Ikhwan yang bakal bergelar suami dan menceriakan suasana dengan celotehku tentang apa yang aku lakukan pada hari ini.  Mama dan papa ternyata lega melihatku.  Setelah tamat berskype dengan mama dan papa, aku terus ke katil dan baring.  Senyuman manisku sudah mati dan wajahku kini pastinya tawar.
Aku berjaya!  Berjaya menipu mama dan papa.  Aku memang anak yang jahat!  Jujur, aku sungguh terkesan dengan status Facebook Ikhwan dan aku hanya berpura-pura dengan mama dan papa.  Kristal cair mula sarat dan akhirnya jatuh berderai.  Deras sekali ia gugur.  ALLAH, lemahnya aku.  Mengapa hingga kini perasaanku terhadap Ikhwan masih lagi utuh?  Langsung tidak berubah.  Dadaku mula ketat dan sakit.  Akhirnya aku teresak.
Di mana hendak kucari kekuatan sedangkan orang-orang kesayanganku tidak bersama denganku ketika ini.  Aku sendirian.   Mahu tidak mahu, aku terpaksa jua membendung kesedihan ini tanpa ada sesiapa di sisi.  Bantal kuambil dan kupeluk kemas.  Mama dan papa tiada di sisi untuk memelukku.

No comments:

Post a Comment