My Sweetie Readers

Saturday 2 November 2013

AKU JATUH CINTA LAGI (BAB 7)


BAB 7

AJCL by ANIA MALNA
HCT




            Aku melangkah perlahan menuruni anak tangga.  Wajahku pucat dan layu tanpa sebarang mekap.  Wajah yang cukup sugul, mata yang bengkak dan bibir yang kering.  Pagi ini aku memilih untuk keluar dari bilik dan bukan setakat keluar dari bilik tapi lebih.  Aku mahukan penjelasan yang sebenar-benarnya daripada mulut seseorang.  Terasa sudah tidak mampu untuk kutanggung lagi.
            Aku tidak boleh mengaku kalah, masih belum terlambat untuk mendapatkan kembali cinta hatiku.  Lelaki yang sudah menghuni hatiku dan bakal menjadi suamiku tidak lama lagi.  Aku tidak mampu untuk hidup tanpanya.  Aku tahu dia juga begitu namun keadaan yang memaksa dia membuat keputusan itu.  Ia bukan datang dari hatinya, aku tahu.
            “Sayang, nak ke mana ni?”  Mama menerpa ke arahku saat melihat aku berjalan menghampiri pintu.
            Soalan mama tidak kuhiraukan dan aku terus melangkah lemah ke pintu.  Hanya tinggal mama dan Mak Kiah di rumah.  Papa sudah ke pejabat dan sebelum ke pejabat papa sempat melihatku di bilik tadi.  Aku sengaja memilih untuk pergi setelah papa ke pejabat kerana aku yakin papa tidak akan membenarkanku pergi.
            “Sayang, cakap dengan mama, adik nak pergi mana ni?”  Mama sudah berada di sisiku dan tanganku dicapai mama.  Mama menarikku menghadapnya.  Kedua-dua belah pipiku dipegang mama.
            “Kalau adik nak ke mana-mana kita tunggu papa balik ya.  Mama telefon papa sekarang jugak.”  Wajah mama penuh kerisauan namun aku sedikitpun tidak menghiraukannya.  Tetap diam membisu.
            “Adik tunggu sini, mama telefon papa ya.”  Mama memujukku lagi, lembut sekali.  setelah itu mama berlalu ke ruang tengah.
            Aku mengambil kesempatan yang ada untuk terus melangkah ke pintu dan terus keluar.  Langkahku dilajukan dan aku kini sudah berada di pintu pagar utama.  Mataku mengalih kepada pintu pagar kecil.  Aku tidak pernah menggunakan pagar ini kerana kebiasaannya aku akan keluar dengan kereta.  Pagar kecil berkunci, aku perlu keluar cepat.  Jika tidak pasti mama akan mendapatkanku.
            Dengan selamba aku memanjat pagar kecil, hanya itu sahaja cara untuk keluar.  Setelah itu aku terus mengatur langkah.  Walau di perkarangan rumah masih ada beberapa buah kereta milik keluarga kami, aku tidak tahu memandu jadi hendak tak hendak aku perlu juga berjalan kaki untuk ke tempat yang ingin kutuju.
            Kebiasaannya dengan menaiki kereta, jarak dari rumahku ke rumah Ikhwan akan mengambil masa kira-kira lima belas minit.  Mungkin dengan berjalan kaki ia akan mengambil masa dua jam atau juga lebih.  Mujur juga rumah kami berada dalam kawasan yang sama.  Aku harap aku mampu bertahan hingga sampai ke rumah Ikhwan.
            Matahari semakin tinggi dan peluh mula memercik di dahi.  Terasa panas mentari memamah diriku.  Mampukah aku sampai ke rumah Ikhwan?  Cukupkah tenagaku yang sangat nipis ini?  Langkahku semakin lama semakin perlahan.  Terasa kepalaku makin berat dan bagai ada sesuatu mencucuk-cucuk kepala.  Sakitnya terasa digigit-gigit.  Panahan mentari menyilaukan pandanganku.
            Langkahku terhenti, aku sudah tercungap-cungap.  Denyutan jantungku terasa semakin laju.  Aku memegang dada dan terasa ia berombak kencang.  Peluh yang sudah membasahi wajah kubiarkan mengalir.  Berilah aku sedikit kekuatan, kurang dari 100m sahaja aku akan sampai ke banglo milik keluarga Datuk Shamsul.
            Aku cuba melangkah namun kakiku terasa begitu berat.  Silauan matahari begitu menyakitkan mata, ditambah pula dengan kepalaku yang berdenyut-denyut.  Panasnya terasa hingga ke otak.  Terasa dunia bagaikan berpusing, tenagaku sudah kosong.  Pandanganku sudah menjadi kelabu dan berbalam-balam.  Tidak!  Aku perlu kuat!  Afrina Imani kuat!  Aku menjerit di dalam hati namun kesakitan yang amat tidak dapat kubendung lagi.  Mataku terpejam dan setelah itu duniaku menjadi gelap-gelita.
………………………………………………………………………………………………………
            Perlahan-lahan mata kubuka.  Orang pertama yang aku lihat ialah mama.  Mama tersenyum ke arahku dan setelah itu dahiku dikucup mama.  Aku beralih pula ke keadaan sekeliling di dalam bilikku.  Ada papa, Mak Kiah dan juga Datin Diana. 
            Hatiku terasa lebih pedih melihat wajah Datin Diana.  Bukan aku tidak sukakan kehadirannya namun Datin Diana tentunya mengingatkanku pada Ikhwan.  Teringatkan lelaki itu bagaikan mendera diriku yang sudah sememangnya lemah saat ini.
            Aku cepat-cepat memalingkan wajah ke arah mama yang duduk di sisiku.  Tangan mama kucapai dan kugenggam kemas, mencari sedikit kekuatan.  Aku tidak sanggup melihat wajah Datin Diana.  Biarlah aku digelar biadap, aku tidak kisah.
            “Rina.”  Datin Diana memanggilku lembut namun aku tidak menoleh sedikitpun.
            “Sayang jangan buat macam ni, Auntie panggil tu sayang.”  Mama memujukku lembut namun aku laju menggelengkan kepala.  Air mata sudah bertakung di tubir mata, menanti untuk gugur.  Entah sudah berapa banyak air mataku yang gugur.
            “Auntie faham perasaan Rina.  Auntie tak boleh buat apa-apa sayang.  Auntie mintak maaf sayang.”  Suara Datin Diana bergetar.
            Perlahan-lahan aku memalingkan wajah ke arah Datin Diana.  Wajahnya sudah basah dek air mata.  Dalam kesakitan ini aku tetap rasa bersalah dengan apa yang terjadi.  Bersalah kerana aku tersalah menghukum orang yang tidak bersalah.  Datin Diana tentunya menerima keputusan yang telah dibuat dalam keterpaksaan.  Aku tahu dia begitu kasihkan aku walau aku masih belum bergelar isteri kepada anaknya.
            Datin Diana mendekatiku dan duduk di sisiku.  Pipiku dibelainya lembut dan setelah itu dahiku dikucup.  Aku dapat rasakan kasih sayangnya terhadap aku masih sama seperti dulu, tidak berkurang walau sebesar zarah dan mungkin juga telah bertambah.  Bertambah kerana rasa simpatinya dengan keadaanku.
            “Auntie harap hubungan kita tetap macam dulu Rina.  Walaupun Auntie tak dapat nak bermenantukan Rina tapi Auntie tetap sayangkan Rina.”  Luluh hatiku mendengar kata-kata Datin Diana.  Air mataku mula gugur dan deras mengalir. 
            Aku ditemui pengsan oleh Datin Diana dan Izreen.  Mereka baru sahaja pulang dari hospital, melawat Fatin.  Mujur juga mereka menemuiku, jika tidak aku tidak tahu apa nasibku.  Setelah itu aku terus dibawa pulang ke rumah oleh mereka dan papa baru tiba di rumah ketika itu.  Aku dirawat di rumah oleh doktor peribadi keluarga kami.
………………………………………………………………………………………………………
            “Kenapa awak seksa diri awak?”  Aku tidak membalas kata-kata Ikhwan dan hanya merenung tepat ke meja batu.
            Aku cuba bersuara walau terasa sangat susah.  Sudah lebih seminggu aku mendiamkan diri.  Menjadi seperti orang bisu.  Hari ini aku harus bersuara.  Hanya pada ketika ini.  Ketika bersemuka dengan Ikhwan Hafizi.  Aku perlu luahkan apa yang terbuku di hatiku.  Walau di hatiku, berdetak mengatakan aku sungguh rindukan lelaki di hadapanku ini, ia tidak mampu untuk diluahkan.
            Ikhwan Hafizi tiba di rumahku setengah jam yang lalu.  Baru semalam aku berusaha untuk berjumpa dengannya dan hari ini dia sendiri yang datang kepadaku.  Perlukah aku berharap agar dia kembali kepadaku?  Adakah dia ikhlas datang menemuiku atau sekadar dipaksa oleh orang lain?  Sudah tiadakah rasa cintanya untukku?
            Lelaki yang duduk bertentangan denganku ini tetap lelaki yang kusayang selain daripada papa.  Lelaki kedua dalam hidupku, yang sangat bermakna dalam hidupku.  Aku masih belum rela jika harus kehilangannya.  Masih adakah peluang bagiku untuk mendapatkan lelaki ini?
            “Kerana awak.”  Aku akhirnya bersuara.  Tangan kugenggam kemas, sekemas-kemasnya.
            “Saya tak nak awak menderita kerana saya.  Tolonglah Imani, hentikan semua ni.”  Tiada lagi panggilan B atau sayang daripada Ikhwan.  Sedih rasanya hatiku.
            “Awak yang pilih semua ni.”  Aku tidak mahu kalah dengan kata-katanya.  Mukaku sudah memerah menahan perasaan.
            “Saya terpaksa Imani, saya bersalah pada Fatin.  Kemalangan tu berlaku sebab saya.  Saya kena bertanggungjawab pada apa yang saya dah buat.”  Ikhwan meraup wajahnya dengan kedua-dua belah tangan.
            “Pada saya?  Awak tak rasa bersalah?”  Soalanku yang ternyata menjerat Ikhwan.
            Ikhwan membuka mulut namun tiada kata-kata yang keluar.  Dia bagaikan tergamam dengan kata-kataku.  Wajahku ditenungnya penuh pengharapan.  Dalam situasi ini, aku atau dia yang pentingkan diri sendiri?
            “Saya..”  Ikhwan mati kata-kata.
            “Awak dah tak cintakan saya?”  Laju aku memotong.
            “Bukan macam tu Imani, saya…”  Ikhwan sekali lagi terdiam.  Aku tidak tahu samada dia hilang kata-kata atau tidak sanggup untuk menuturkan apa yang ingin disuarakannya.
            “Ikhwan, kenapa awak buat saya macam ni?”  Air mataku sudah mula berjuraian di pipi.  Sudah tidak mampu dibendung lagi.
            “Imani tolonglah faham situasi sekarang.”
            Terasa Ikhwan Hafizi yang duduk di hadapanku ini bukan lagi Ikhwan Hafizi yang dahulu.  Ikhwan Hafizi yang dulu sentiasa memujukku apabila aku merajuk, sentiasa menceriakanku apabila aku sedih, yang akan mengelap air mataku tatkala aku menangis.  Di mana Ikhwan Hafizi aku?  Aku hanya mahukan Ikhwan Hafizi aku yang dulu?  Aku tidak mahukan apa-apa, hanya ini yang kuinginkan ketika ini.  Ya ALLAH, kembalikanlah Ikhwan Hafizi aku.
            “Perasaan saya, siapa yang nak faham?  Awak tolonglah, jangan buat saya macam ni.  Mana janji-janji awak pada saya?”  Dalam esakan, aku tetap bersuara.  “Saya tak sanggup hidup tanpa awak.”  Kataku jujur.  Aku tidak mahu berselindung.  Mungkin dengan cara ini akan membuatkan Ikhwan mengubah keputusan yang telah dibuat.  Pasti dia tidak sanggup melihatku dalam keadaan begini.  Bukankah dia sangat mencintaiku?
            “Kita kena redha dengan takdir yang dah tertulis untuk kita Imani.  Saya bukan untuk awak.  Berhenti cintakan saya sebab kita tak boleh bersama.  Antara kita dah berakhir.”  Kata-kata daripada Ikhwan bagaikan pedang tajam yang menghunus tepat mengenai jantung hatiku.
            “Tak, belum berakhir.  Saya cintakan awak dan awak pun cintakan saya.  Kenapa kita tak boleh bersama?”  Aku mengelap kasar air mata di pipi.  Menarik nafas panjang.  Menunggu jawapan yang akan keluar dari mulut Ikhwan.
            “Fatin, tolonglah fikirkan Fatin.  Kasihankan dia, dalam keadaan macam tu dia perlukan seseorang untuk jaga dia dan saya kena bertanggungjawab atas apa yang dah jadi pada Fatin.”  Ikhwan cuba berlagak tenang walau aku tahu hatinya tentu meronta saat ini.
            “Awak anggap dia macam adik, awak takkan sanggup kahwin dengan dia.  Awak sendiri yang cakap pada saya dulu.  Awak dah berjanji dengan saya!  Kenapa awak tipu saya!!!”  Suaraku kali ini sangat tinggi dan sebenarnya aku menjerit.  Aku sudah tidak mampu menahan perasaan.
            “Imani!”  Suara Ikhwan bagai halilintar di telingaku.
            Dengan serta merta aku menekup kedua belah telinga.  Aku tidak sanggup ditengking begitu.  Sedangkan papa dan mama juga tidak pernah meninggikan suara begitu terhadapku.  Aku cuba bangun dari kerusi dan terus jatuh terduduk ke tanah.  Esakan makin kuat, Ikhwan hanya diam membatu di kerusi.
            “Ya ALLAH, sayang kenapa ni?”  Mama menerpa ke arahku.  Aku masih lagi menekup telinga.  Tubuhku mama peluk erat.  Papa juga ada bersama.
            “Ikhwan, kamu pergilah balik dulu.”  Aku dapat mendengar suara papa.  Perlahan-lahan aku mengalihkan tangan dan memandang Ikhwan yang sudah bangun.  Aku pantas menyambar kaki Ikhwan.
            “Awak tolong jangan pergi, jangan tinggalkan saya.”  Esakanku makin kuat.  Dadaku terasa sungguh sakit menahan esakan.
            “Afrina Imani!  Cukup!”  Kali ini papa pula yang meninggikan suara.
            Aku tersentak.  Kaki Ikhwan kulepaskan dan aku memandang wajah papa yang sudah memerah.  Marah sangatkah papa denganku?  Kali pertama papa meninggikan suara sebegitu.  Ya ALLAH, apa yang aku lakukan ini?  Teruk sangatkah aku hingga semua orang meninggikan suara terhadapku?
            “Abang.”  Suara mama menandakan mama protes dengan tindakan papa,
            “Ikhwan pergilah balik.”  Ikhwan melangkah pergi meninggalkan kami setelah arahan papa yang kedua.
            Papa berlalu pergi meninggalkan aku dan mama lalu masuk ke dalam rumah.  Mama merenung wajahku penuh simpati.  Hanya mama yang memahamiku saat ini.  Aku hanya ada mama saat ini.  Aku sudah tiada tempat bergantung yang lain.  Papa sudah rimas dengan sikapku?  Papa sudah lelah melayan kerenahku?
            Perlahan-lahan mama menarikku ke dalam pelukannya.  Aku memeluk mama seeratnya.  Aku masih lagi dengan esakan namun air mata telah berhenti.  Aku jadi gamam setelah ditengking oleh dua lelaki yang begitu bermakna dalam hidupku.  Aku sudah hilang Ikhwan tetapi aku tidak sanggup kehilangan papa.  Aku tidak sanggup kehilangan kasih sayang papa.  Aku tidak sanggup kehilangan perhatian dan layanan mesra papa.
………………………………………………………………………………………………………
            Mama membelai lembut rambutku.  Terasa ada sedikit kekuatan mengalir masuk ke badanku tapi untuk apakah kekuatan ini?  Aku tidak perlukannya, aku tidak mahukannya kerana aku tidak tahu apa yang boleh kulakukan dengan kekuatan ini.  Di dalam fikiranku sudah tidak ada apa-apa lagi.  Terasa cukup kosong.
            “Tidurlah sayang.”  Mama menepuk bahuku pula.  Selimut yang menutup tubuhku mama tarik hingga ke paras dadaku.
            “Mama temankan adik ya malam ni.” 
            Tangan mama terus kucapai dan kugenggam kuat.  Aku silap tadi, aku perlukan kekuatan.  Kekuatan untuk aku terus memegang tangan mama.  Cukuplah kekuatanku sekadar untuk memegang tangan mama.  Aku mahukan kekuatan dan mama sumber kekuatanku.  Aku amat perlukan mama saat ini.
            “Lailahaillallah, lailahaillallah, lailahaillallah..”  Suara mama yang merdu mengalunkan zikir membuatkan jiwaku begitu tenang dan aku akhirnya tertidur di dalam pelukan mama.
……………………………………………………………………………………………………   
            Aku merenung keluar tingkap.  Pagi ini hujan agak lebat.  Tidak perlu pasang air-cond.  Aku harap hujan pagi ini penuh dengan rahmat dan mampu menyejukkan hatiku, mengubat hatiku.  Mama meninggalkan bilikku Subuh tadi dan setelah solat Subuh aku seperti biasa akan duduk di katil.  Setia merenung keluar tingkap, bagai menunggu sesuatu datang kepadaku.
            Mataku teralih ke pintu bilik saat terdengar pintu bilik dikuak.  Papa berjalan masuk dan mendekatiku lalu duduk di birai katil.  Papa merenungku lama dan aku membalas renungan papa dengan raut wajah yang kosong.  Peristiwa semalam masih lagi menghantuiku.  Masih terngiang-ngiang tengkingan papa semalam.  Alangkah bagusnya jika aku mampu katakan pada papa yang aku langsung tidak ambil hati dengan tindakan papa kerana aku sedar apa yang aku lakukan semalam adalah tindakan yang sangat bodoh.
            “Papa mintak maaf sayang.”
            Aku mendekatkan diri kepada papa dan memeluk papa.  Tidak perlu bersuara kerana dengan tindakan ini tentu papa sudah tahu aku langsung tidak marahkan papa.  Papa menepuk perlahan belakangku.
            “Sayang, papa pergi pejabat dulu ya.”  Papa meleraikan pelukan dan bangun berdiri.  Setelah itu papa keluar meninggalkanku.
            Aku kembali merenung keluar tingkap.  Melihat titisan air hujan yang turun ke bumi.  Sebentar lagi pasti mama datang membawakan sarapan.  Mama tidak pernah jemu melayanku walau aku langsung tidak menjamahnya.  Iya, sudah seminggu lebih aku hanya makan beberapa suap, itupun semuanya disuap oleh mama.  Aku tidak tahu dari mana datangnya kekuatan untukku terus bernafas, mungkin juga dari doa mama dan papa, juga dari kasih sayang yang melimpah dari mama dan papa.
            Pandanganku terarah ke pintu apabila terdengar ada ketukan beberapa kali.  Aku hanya diam membatu, menunggu pintu dibuka tanpa diarah.  Bukan mama kerana mama tidak akan mengetuk pintu.  Tentu Mak Kiah.  Aku mengalihkan pandangan kembali keluar tingkap.
            “Assalamualaikum cucu nenek.”
            Aku terus mengalihkan pandangan ke pintu.  Hatiku berbunga riang saat melihat nenek sudah menapak masuk mendekatiku.  Hatiku gembira namun tidak terzahir di bibir.  Wajahku tetap kosong.  Nenek terus duduk di katil dan mendekatiku.  Aku terus sahaja menghulurkan tangan dan nenek cukup faham apakah maksudnya apabila aku menghulurkan tangan kepadanya.  Sejak dari kecil inilah caraku untuk minta dipeluk oleh nenek.  Tidak perlu diluahkan, dengan hanya menggunakan isyarat tangan. 
            Nenek memelukku dan aku membalas pelukan nenek dengan erat.  Terima kasih nenek.  Air mataku sudah mengalir di pipi dan esakan mula kedengaran.  Nenek memelukku dengan lebih erat sambil menggosok-gosok belakangku.  Nenek tentunya amat faham akan perasaanku.
………………………………………………………………………………………………………
            “Afrina Imani, cucu nenek, kena kuat.”  Ujar nenek sambil mengelus lembut rambutku.
            Aku selesa berbaring dan kepalaku di ribaan nenek.  Menunggu kata-kata nenek yang seterusnya.  Tanganku menggenggam tangan kiri nenek.  Dalam keadaan begini, aku begitu senang dapat menggenggam tangan orang-orang yang aku sayang.  Mama, papa dan sekarang ada nenek.  Ia bagaikan satu kekuatan apabila dapat menggenggam tangan mereka.
            “Ingat, sekalipun adik hilang Ikhwan, adik tetap kena bersyukur masih ada orang yang sayangkan adik.  Masih ramai lagi orang yang risaukan adik dan ambil berat tentang adik.  Ini bukannya penghujung hidup adik.  Jangan jadi lemah kerana lelaki sayang.”  Kata-kata nenek sungguh mendalam.
            “Nenek tahu memang sakit tapi adik tetap kena redha sayang.  Ini penentuan Allah, setiap yang tertulis tu adalah yang terbaik untuk kita.  Ikhlaskan hati, terima dengan hati yang terbuka.  Nenek tahu sayang, hati adik terluka dan nak ubatkan hati yang terluka ni tak semudah mengubat badan kita yang terluka tapi yakinlah dengan banyak mengingati Allah, banyakkan berzikir, banyakkan solat-solat sunat, baca Al-Quran, In shaa Allah kita akan rasa tenang.  Dekatkan hati kita dengan Allah dan Allah akan mengubat hati kita sayang, Allah doktor yang paling hebat sebab Dia mampu sembuhkan segala penyakit termasuklah penyakit hati.  Yakinlah dengan kuasa Allah.”
            Ya ALLAH, kata-kata nenek sungguh bermakna, penuh pengisian, pengajaran dan peringatan.  Tersentuh hatiku mendengarnya.  Bagai satu panahan yang terus ke hati dan jantung namun panahan ini bukanlah panah sakit tetapi panah semangat dan kekuatan.  Ia memberikanku suntikan yang sungguh bernilai.  Kata-kata nenek membuatkanku sedar.  Tersedar daripada lamunanku yang terlalu panjang, lamunan penderitaan yang memakan diri sendiri.  Lamunan yang memudaratkan orang-orang yang kusayang terutama mama dan papa.

2 comments:

  1. hampir menitis air mata baca bab7..akak t cepat2 upload bab8..p/s t novel CTDK nak akak poskan bole???heheh..nk sign sekali..kalau sempat akak dtglah kolej anggerik,uitm boleh snap2 pic...ni sem last sy..boleh jumpa jas sekali..heeee

    ReplyDelete
  2. 😭😭😭😭..aduh..feeling habis.terasa dihati...tiba2 sebak.malu lh kalo org..blh kne ejek ni nti.huhu😅

    ReplyDelete