My Sweetie Readers

Tuesday 18 March 2014

AKUJATUH CINTA LAGI (BAB 9)

AJCL (bab 9)

by ANIA MALNA




BAB 9

            Mataku melilau ke seluruh restoran.  Sengaja mencuci mata melihat para pengunjung di restoran Kimchi Saranghae.  Ada pelbagai lapisan bangsa datang makan di sini.  Melayu, Cina, India dan meja yang berada di sebelahku pula diduduki oleh warga Korea.  Aku belum memesan menu kerana menunggu Kak Nadia sampai dahulu.
            Aku terus mengukir senyuman saat melihat Kak Nadia menapak masuk ke dalam restoran dan senyumanku dibalas dengan cukup manis.  Kak Nadia datang sendirian hari ini, Abang Aidil tidak bersamanya.  Mungkin Kak Nadia bimbang aku tidak selesa dan biarlah sebentar lagi akan menjadi bicara antara wanita.  Sebenarnya aku juga senang jika Abang Aidil turut bersama kerana suami Kak Nadia itu cukup pandai berkata-kata dalam memberikan semangat buatku.
            “Rina dah lama sampai ke?”  Kak Nadia sudah duduk di kerusi berhadapan denganku.
            “Tak lah, baru je.”  Senyuman masih lagi di bibirku.
            “Akak suka tengok Rina sekarang.  Dah ceria dan bersemangat semula.”  Kak Nadia mencapai tanganku.
            “Alhamdulillah, terima kasih Kak Nadia sebab ambil berat tentang Rina.  Terima kasih jugak pada Abang Aidil.”  Aku membalas pegangan tangan Kak Nadia.
            “Kasihmu diterima dik tapi kami berdua bukan buat apa-apa pun, sekadar bagi nasihat.  Itu aje yang kami mampu.”  Kak Nadia ternyata terlalu merendah diri.
            “Nasihat yang sangat berguna untuk Rina.”  Kata-kataku membuatkan Kak Nadia ketawa kecil.
            “Lepas ni Rina kena teruskan hidup dan jangan pandang ke belakang.  Semua yang dah berlalu tu anggaplah ada hikmah di sebaliknya.”
            Aku mengangguk mendengar kata-kata Kak Nadia.  Benar ada hikmah di sebaliknya dan salah satu hikmahnya sudah ada di depan mataku iaitu Kak Nadia.  Sebelum ini aku hanya mengenali Kak Nadia sebagai anak kepada rakan papa dan kami sekadar kenalan biasa tapi kerana kisah cintaku yang tragis ini aku dan Kak Nadia menjadi rapat.  Aku sangat bersyukur kerana dikurniakan seseorang sebaik Kak Nadia ke dalam hidupku.  Bukan sahaja Kak Nadia malah suaminya juga sama-sama prihatin dan mengambil berat tentang diriku.  Terima kasih Ya ALLAH.
            “Rina...  Rina…”
            “Ya, Kak Nadia?”
            “Berangan ke?  Akak panggil tak dengar pun.”  Kata-kata Kak Nadia menyedarkanku.  Aku termengelamun rupanya tadi.
            “Berangan sikit je, Kak Nadia.”  Ujarku dengan nada manja.  Aku semakin rapat dengan Kak Nadia dan tidak malu untuk bermanja dengannya.
            “Nak jadi minah jenin ke?”  Kak Nadia ketawa kecil dan aku turut sama ketawa.  “Nak makan apa ni?”
            “Apa-apa je yang Kak Nadia makan.  Rina tak tahu sangat makanan Korea ni.”
            “Betul ke, karang tak kena selera macam mana?”  Kak Nadia mengangkat kening minta kepastian.
            “Kak Nadia jangan risau, I’m not a picky eater.  Rina memang tak memilih bab makanan ni.  Telan je semua benda.  Memang kalau bab makanan tak cerewet langsung.”  Ujarku dan aku cukup bangga dengan kelebihanku yang satu ini.  Benar aku tidak cerewet bila berkaitan dengan makanan.
            Kak Nadia tersenyum dan mengangguk.  Setelah itu dia melambaikan tangan ke arah seorang pelayan wanita dan terus sahaja memesan makanan.  Nampak macam banyak juga yang dipesan oleh Kak Nadia.  Pelayan tadi terus pergi setelah mengambil pesanan.  Aku kini bersedia untuk memberitahu Kak Nadia keputusan yang baru kuputuskan malam tadi.
            “Kak Nadia, sebenarnya Rina nak ke Beijing.”  Lancar sekali aku menyuarakannya.
            “Oh ya, baguslah tu pergi bercuti.  Boleh tenangkan fikiran dekat sana nanti.  Pergi dengan mama dan papa ya?”  Kak Nadia tersenyum lega.
            “Rina pergi sendiri.”  Aku cuba mengukir senyuman di bibir.  Senyuman dalam keterpaksaan.
            “Sendiri?  Nanti dekat sana macam mana?  Mama dan papa dah tahu belum ni?”  Tanya Kak Nadia bertalu-talu.  Aku ketawa kecil namun di hati resah sudah bertandang.
            “Ketawa pulak, akak serius ni.”  Kak Nadia memandangku hairan.  Tawaku mati dan hanya tinggal senyuman nipis.
            “Sebenarnya kat sana ada Pak Ngah sebelah papa.  Mama dengan papa belum tahu lagi.”
            “Rina tinggal dengan Pak Ngah Rina kat sana nanti?”
            “Tak, Kak Nadia.  Rina nak cuba hidup sendiri, Rina nak berdikari.  Rina nak buang tanggapan yang Rina ni anak manja, bergantung harap pada mama dan papa.  Kalau dekat sini, Rina tak mungkin dapat belajar berdikari dan Rina pilih Beijing sebab ada Pak Ngah, mama dengan papa mesti takkan keberatan untuk lepaskan Rina pergi.”  Kataku dengan jujur.
            “Rina, jangan cakap yang Rina nak bagitahu mama dan papa yang Rina akan tinggal dengan Pak Ngah Rina kat sana?”  Tekaan yang berbentuk pertanyaan oleh Kak Rina memang tepat.  Aku mengangguk berat.
            “Rina terpaksa Kak, kalau tak mama dan papa mesti takkan lepaskan Rina.  Rina nak belajar erti kehidupan sebenar.  Lagipun, sebenarnya hati Rina tak sekuat mana lagi.  Rina tak sanggup nak berhadapan dengan Ikhwan.  Nak tak nak, kami tetap akan berjumpa jugak nanti, mungkin juga akan terserempak kat mana-mana.”  Aku menarik nafas panjang dan menghelanya.  Kak Nadia kembali menggenggam tanganku, mungkin cuba memberikan semangat untukku.  “Rina tak boleh Kak, biarlah Rina pergi jauh daripada dia.  Mana tahu mungkin hati Rina akan terubat juga nanti.  Dah hampir tiga bulan sejak peristiwa perit tu tapi sampai sekarang Rina masih sukar untuk lupakan Ikhwan.  Rina rasa Rina betul-betul perlu pergi jauh untuk seketika.  Rina akan cuba lupakan dia dan untuk lupakan dia, Rina perlukan suasana yang baru.  Dekat sini terlalu banyak kenangan kami.  Semua tempat yang pernah kami pergi, semua perkara yang kami buat bersama-sama, semuanya buatkan Rina tambah seksa.  Bila dikenangkan, hati ni terasa macam disiat-siat.”  Aku memandang Kak Nadia tepat ke matanya.  Mengharap dia akan memahamiku.
            “Akak tahu Rina, susah nak ubatkan hati yang terluka ni.  Luka luaran senang diubat sebab nampak di mata…luka di hati siapa yang nampak tapi…”  Kak Nadia terhenti dan aku setia menunggu kata-kata yang seterusnya daripada Kak Nadia.  “…caranya salah dik.  Rina sanggup ke tipu mama dan papa?”  Soalan Kak Nadia benar-benar menjeratku.
            “Rina…”  Aku mati kata-kata.
            “Apa-apa keputusan yang kita buat kena fikir betul-betul Rina.  Jangan buat keputusan melulu, fikirkan mama dan papa Rina.  Akak sokong apa je keputusan akhir Rina dan akak yakin keputusan Rina sekarang ni keputusan yang melulu.  Fikir baik-baik.”  Lembut sekali teguran Kak Nadia namun keputusan yang kubuat ini adalah keputusan yang akhir.  Muktamad!  Aku akan terus dengan keputusan ini.
            “Terima kasih, Kak Nadia.”
            “Sama-sama.”  Aku memberikan senyuman yang cukup manis buat Kak Nadia.  Setelah itu kami berbual tentang perkara lain sambil menjamu selera dengan menu yang dipesan oleh Kak Nadia.  Terasa cukup lega dapat berjumpa Kak Nadia.  Sekurang-kurangnya aku dapat meluahkan rasa yang terbuku di hati.
………………………………………………………………………………………………………
            “Rina, lama ke pergi Beijing?”  Dahi Sara sudah berkerut-kerut.  Aku tersenyum sebelum menjawab.
            “Mungkin sekejap, mungkin jugak lama.”  Jawabku dengan tenang.
            “Eh, ada pulak macam tu.  Mestilah dah rancang berapa lama nak tinggal di sana.”  Sara masih belum berpuas hati dengan jawapanku.
            “Tak, Rina memang tak tahu lagi berapa lama.”
            “Nasib baik Rina tinggal dengan Pak Ngah Rina kat sana nanti, kalau tak memang berat je hati ni nak biar Rina pergi.”  Fika menyuarakan kerisauannya.
            “Tahu pun, Pak Ngah Rina ada jadi tak payah nak risaulah.”  Ujarku dengan tenang walau hati penuh dengan rasa bersalah kerana terpaksa menipu sahabat sendiri.
            “Rina ke Beijing sebab nak dapatkan ketenangan kan?”  Soalan Fika membuatkan dahiku berkerut namun tetap mengangguk.  “Kenapa tak pilih ke Mekah mengerjakan Umrah?”  Tersenyum aku mendengar kata-kata Fika.
            “Perkara tu Rina dah fikirkan sejak awal lagi tapi bagi Rina ALLAH sentiasa ada bersama dengan kita walau di mana pun kita berada dan mengerjakan Umrah memang sesuatu yang sangat murni dan suci tapi sucikah jika kita pergi ke sana dengan niat yang tidak suci?  Niat untuk pergi meninggalkan masalah, pergi ke sana dalam keadaan yang bermasalah.  Bukankah niat kita mengerjakan Umrah tu perlu tulus dan ikhlas sebab kita nak beribadat kepada ALLAH di tanah suci.  Rina tak sanggup ke sana dalam keadaan niat Rina yang tak betul, Rina belum bersedia.  Sebelum ni Rina dah ke sana dengan mama dan papa dan masa tu Rina cuba betulkan niat ke sana dan sekarang Rina tak yakin Rina mampu betulkan niat tu.  Rina tak nak ke sana dengan niat yang salah.  In sha Allah, bila hati Rina betul-betul dah rasa cukup tenang, Rina akan jejakkan kaki ke Baitullah lagi dan masa tu nak beribadat pun dalam keadaan yang tenang kan?”  Panjang lebar sekali aku mengeluarkan hujah dan aku yakin Fika cukup faham.
            “Rina..”  Fika terus sahaja memelukku.  “Maafkan Fika.. Fika tak bermaksud..”
            “Shhh, dah jangan nak mintak maaf pulak.  Fika bukannya buat salah.”  Aku membalas pelukan Fika dan menepuk belakangnya.
            “Ehem, tak ajak pun sekali.”  Sara sudah bercekak pinggang.
            Aku dan Fika meleraikan pelukan dan mendepangkan tangan lalu Sara berlari ke dalam pelukan kami.  Kami bertiga berpelukan.  Indahnya masa bersama sahabatku dan aku tidak tahu bila lagi memori begini akan berulang.  Aku harap setelah aku pulang dari Beijing nanti, sahabat-sahabatku masih setia menunggu kepulanganku namun aku sendiri juga tidak tahu bila aku akan pulang semula ke Malaysia.
………………………………………………………………………………………………………
            Almari pakaian daripada kayu jati yang berpintu lima kubuka.  Kesemua lima bahagian penuh dengan pakaian.  Aku meneliti satu persatu koleksi pakaianku dan kesemuanya berjenama.  Harga pula semuanya ratusan ringgit dan ada juga yang mencecah ribuan ringgit.  Satu bahagian hanya diletakkan baju kurung dan jubah dan selebihnya pakaian lain.  Aku merenung pajama baldu yang tersarung di badan dan barulah aku sedar harganya juga mencecah tiga angka.
            Aku kini menutup pintu almari dan beralih ke almari yang berpintu dua dan di dalamnya penuh dengan pelbagai jenis tudung dan selendang.  Sudah tidak terkira koleksi hijabku, mungkin sudah lebih seratus helai dan ada juga yang hanya kupakai sekali walau harganya bukan sekadar dua angka.  Aku kemudiannya duduk melutut lalu menarik laci.  Di dalamnya penuh dengan pelbagai bentuk kerongsang.  Amethyst, Swarovski, ruby, emerald dan pelbagai lagi batuan yang amat berharga, semuanya menjadi ciri utama buat kerongsang-kerongsang ini. 
            Aku kembali bangun dan beralih ke almari ketiga dan almari ini pula menempatkan koleksi kasut dan sandal.  Almari yang berwarna keemasan ini bertingkat lima dan semua tingkat menempatkan kira-kira sepuluh pasang kasut dan sandal.  Seperti juga tudung, ada kasut yang hanya sekali pernah kusarung ke kaki.  Tidak keterlaluan untuk kukatakan kasut-kasut ini juga semuanya berjenama dan tiada satu pun yang berharga di bawah seratus.  Almari kasut ditutup dan aku beralih ke almari yang menempatkan pelbagai koleksi beg serta clutch berjenama.  Sebut sahaja, Chanel, Chloe, Coach, Fendi, Gucci, Louis Vuitton, Marc Jacobs, Mulberry, Prada, Dolce & Gabbana, Kenzo, Phillip Lim, semuanya ada.
            Pintu almari yang memuatkan koleksi beg kututup dan aku kini meneliti keseluruhan bilik tidurku pula.  Bilik yang kurasakan cukup luas.  Saiznya sebesar satu gelanggang tenis.  Memuatkan sebuah katil bersaiz queen di tengah-tengah bilik.  Katil yang bercadar baldu berwarna merah jambu ini nampak cukup mewah.  Katil daripada kayu jati ini sungguh selesa.  Berhadapan dengan katil, ada sofa berangkai tiga berwarna merah hati.  Sebuah TV Plasma 42 inci diletakkan di hadapan sofa. 
            Di sudut kanan bilik pula ada sebuah meja sederhana besar dan kerusi sebagai tempat untuk aku mentelaah pelajaran.  Di sebelah meja pula ada meja solek yang cukup besar.  Meja solek yang berwarna putih dilengkapkan dengan kerusi lembut yang juga berwarna putih.  Sebuah almari kaca di sebelah kiri katil juga diletakkan di dalam bilik. 

            Ya ALLAH betapa mewahnya hidupku.  Aku dilayan bagai tuan puteri oleh mama dan papa.  Tidak kurang walau sedikitpun.  Aku terlalu bertuah jika dibandingkan dengan orang lain.  Tidak semua orang bernasib baik sepertiku.  Lahir-lahir sahaja sudah tersedia pelbagai macam kemewahan.  Tidak pernah kenal erti susah dan payah dalam hidup.  Tidak pernah gagal mendapatkan sesuatu yang diinginkan.
            Sebut sahaja keinginanku pasti akan tersedia di hadapan mata.  Mama dan papa terlalu baik, melayan setiap kerenahku, permintaanku, rengekanku.  Tidak pernah sekalipun mengecewakanku tetapi aku bukanlah anak yang baik.  Dek kerana kehidupan yang terlalu mewah, aku jadi kabur dalam hidup.  Hidupku bergantung sepenuhnya kepada mama dan papa.  Mama dan papa menyediakan segala-galanya untukku.  Untukku hinggakan aku jadi terlalu manja dan tidak mampu berdikari.  Berdikari dalam melalui kehidupan harianku.
            Sampai bila harus aku jalani kehidupan sebegini?  Menjadi bebanan buat mama dan papa walau tidak pernah sekalipun terdengar keluh kesah dari mulut mama dan papa.  Tiada rungutan mahupun kritikan daripada mereka.  Mereka terlalu kasih dan sayangkanku melebihi segalanya.  Menatangku dengan penuh hati-hati, tidak mahu aku terluka walau sedikit namun akhirnya hatiku tetap terluka kerana seorang lelaki.  Hatiku terlalu lemah untuk menerimanya kerana selama ini apa sahaja kemahuanku pasti akan aku peroleh dan kerana itu jugalah hatiku tidak mampu menanggung kehilangan ini.  Terlalu sukar hingga membuatkanku terasa bagai nafasku terhenti tiba-tiba.
            Kekuatan daripada orang-orang kesayanganku sudah cukup untuk membuat aku bangun namun ia masih belum cukup bagiku untuk menempuh dugaan yang mendatang.  Dugaan yang aku tidak tahu bagaimana dan bila?  Aku perlukan sesuatu yang baru, yang mampu mengajarku erti kehidupan sebenar.  Aku perlu lari jauh daripada semuanya.  Menjalani kehidupan yang akan mengajar aku untuk menjadi lebih kuat dan tabah.  In sha Allah.
………………………………………………………………………………………………………
            “Adik.”  Mama memanggilku dengan cukup lembut sambil tangan mengusap kepalaku.
            “Ya, ma?”  Tangan mama kucapai dan kubawa ke wajahku.  Mahu mama membelai pipiku pula dan mama cukup faham lalu membelai lembut pipiku.
            “Kat rumah Pak Ngah nanti, jaga tingkah laku.  Jangan buat macam dekat rumah kita ya? Rajin-rajin ke dapur, kemas-kemas rumah dan yang paling penting bangun awal.  Jangan tidur lepas Subuh.”  Kata-kata mama membuatkanku tersenyum.
            Pesanan mama sangat-sangat perlu kerana kesemua perkara yang mama pesan adalah perkara yang jauh sekali daripada rutin harianku.  Masuk ke dapur untuk memasak?  Memang jauh sekali.  Yang aku tahu datang ke meja makan, semuanya sudah disediakan oleh Mak Kiah.  Kemas rumah?  Jauh panggang dari api.  Bilikku sendiri juga kadang-kadang dikemaskan oleh Mak Kiah.  Akhir sekali, tidur selepas Subuh adalah sifatku yang paling buruk.  Memang susah hendak dibuang walau sudah dibebel mama setiap hari.  Hmmm, entahlah.
            “Ya mama, adik tak buat perangai buruk-buruk kat sana.”  Aku mula baring dengan kepala diletakkan ke atas riba mama.
            “Jangan cakap je tau.  Mesti buat, malu kat Pak Ngah nanti.”  Mama ternyata masih risau.
            Trust me please, mama.”  Aku mengerdipkan mata berkali-kali dan mama tersenyum.
            “Mama percaya cuma mama masih berat hati nak lepaskan adik pergi sendiri.  Selama ni adik tak pernah pergi ke luar negara tanpa mama dengan papa.”  Mama melahirkan kerisauannya.  Kerisauan yang sudah kujangka sejak awal lagi.
            Inilah penyebab utama mengapa aku tidak sanggup berterus-terang dengan mama dan papa tentang pemergianku ke Beijing.  Aku khabarkan pada mama dan papa yang aku akan tinggal bersama-sama Pak Ngah di Beijing nanti dan aku sendiri yang telah menguruskan segala-galanya.  Sedangkan begitu pun mama sudah risau, inikan pula jika mama tahu aku akan berdikari di sana nanti, sudah tentu mama dan papa tidak akan membenarkanku ke sana.  Alasan yang cukup kukuh untuk aku berselindung.
            “Mama, anak mama ni dah dua puluh tiga tahun tau.  Adik pandailah jaga diri kat sana nanti.  In Sha Allah hari-hari kita Skype ya ma, atau boleh whatsapp.  Sekarang macam-macam dah ada ma, Line, Kakaotalk, Viber.  Mama tak payah risaulah.”  Aku cuba meyakinkan mama.
            “Ibu mana yang tak risau sayang.”  Ternyata kata-kataku tadi tidak berkesan dan kerisauan mama masih di tahap yang sama.
            “Mama…”  Aku sudah bangun dan tangan mama kugenggam.  “…adik tahu mama risaukan adik tapi adik betul-betul perlukan persekitaran yang baru.  Adik nak lupakan semua perkara yang berkaitan dengan Ikhwan dan adik yakin dengan pergi jauh dari perkara yang akan buatkan adik ingat tentang dia, In sha Allah adik boleh lupakan dia.  Mama doakan adik ya?”  Ujarku dengan penuh pengharapan.  Mengharap mama akan faham situasiku.
            “Doa mama akan sentiasa ada bersama adik.”  Perlahan-lahan mama membawa aku ke dalam pelukannya.
………………………………………………………………………………………………………
            Bagasi berwarna merah jambu sudah hampir penuh.  Semua baju sudah aku masukkan ke dalam bagasi dan hanya tinggal tudung dan selendang sahaja.  Kebiasaannya, mama yang akan membantu aku mengemaskan pakaian apabila aku travel ke mana-mana.  Itulah yang kukatakan terlalu bergantung kepada mama, mengemas baju juga mama yang buatkan.  Kali ini aku yang menghalang mama untuk membantuku.
            Pakaian yang kubawa semuanya ringkas sahaja dan tidak terlalu menonjol.  Biarlah aku belajar bersederhana di sana nanti.  Aku juga tidak membawa alat mekap yang banyak.  Cukuplah sekadar mekap asas dan tidak perlu membawa alat mekap yang penuh di atas meja solek.  Kasut pula hanya dua pasang kubawa.  Satu but dan satu lagi sneakers.
            Lusa aku akan terbang ke Beijing namun aku sengaja mengemaskan barang-barang yang hendak dibawa malam ini.  Esok bolehlah aku tumpukan sepenuhnya kepada keluargaku.  Tidak perlu kelam kabut untuk mengemas di saat-saat akhir.  Enam helai tudung dan lima helai selendang kumasukkan ke dalam bagasi dan setelah itu bagasi kututup.
            Aku meneliti keseluruhan bilik tidurku.  Pasti aku akan merindui bilik ini.  Di sana nanti, mungkin hidupku tidak akan semewah ini namun itulah yang kuinginkan.  Belajar untuk bersederhana dan tidak terlalu dimanjakan.
            Ketukan di pintu mematikan lamunan pendekku.  Aku memberi arahan masuk lalu pintu dibuka dari luar.  Mak Kiah muncul di sebalik pintu bilikku.  Aku menghadiahkan senyuman yang cukup manis buat Mak Kiah.  Di tangan Mak Kiah ada dulang berisi mangkuk.
            “Mak Kiah, stop!  Arahan tiba-tiba daripadaku membuatkan Mak Kiah berhenti melangkah.  “Biar adik teka apa ada dalam mangkuk tu.”  Senyumanku kembali meleret.
            “Ishh, budak bertuah ni.  Mak Kiah ingatkan apalah tadi.  Ingat ada bom ke apa ke?  Lemah semangat Mak Kiah.”  Mak Kiah mengurut-urut dadanya.  Aku ketawa mengekek melihat gelagat Mak Kiah.  Padanlah diam membatu setelah aku memberi arahan, rupa-rupanya difikirkan ada bom dalam bilik.  Macam-macamlah!
            “Cepatlah tekanya, takkan nak suruh Mak Kiah jadi anak patung ‘monokuwen’.  Kalau body cantik macam Adik tak apa lah jugak.”
            Ketawaku makin kuat mendengar mannequin versi Mak Kiah.  Aduhhh!  Lama aku tertawa dan Mak Kiah sudah menggeleng-gelengkan kepalanya.  Perut yang terasa agak senak kupegang dengan tangan kiri.  Tawa yang sukar untuk dimatikan, aku kini sudah bergolek ke katil.  Ketawa sampai tergolek-golek aku dibuat Mak Kiah.
            “Mak Kiah..”  Aku masih memegang perut dengan sisa tawa.  Man.. ne.. qu.. in.  Sebut betul-betul Mak Kiah.”
            “Alah janji ada bunyinya, betullah tu.”  Mak Kiah sudah berjalan ke arahku dan aku tidak menghalang kali ini.  “Dah ketawanya, bangun cepat makan ni.”  Mak Kiah sudah meletakkan dulang ke meja kecil di sisi katil.
            “Alah tak surprise dah.”  Ujarku dengan nada manja.
            “Bangunlah tuan puteri kesayangan Mak Kiah ni.”  Mak Kiah menarik lembut lenganku.  Tuan Puteri Kesayangan, itulah nama yang Mak Kiah gelarkan untukku sejak aku kecil lagi.
            “Ya, adik bangun ni tapi…ada satu permintaan.”  Aku masih lagi terbaring.  Tangan Mak Kiah kucapai.
            “Apa dia?”  Mak Kiah sudah nampak kalut.  Aku tersenyum melihat Mak Kiah.  Lucu benar melihat gelagatnya yang mudah panik dan kelam kabut.
            “Mak Kiah kena duduk sini, suapkan adik.”  Aku bangun dan duduk bersila di atas katil.
            “Ishh, itu rupanya.  Buat sasupen je.”  Mak Kiah sudah duduk di birai katil.  Kali ini aku tidak ketawa dengan sebutan Mak Kiah yang kurang tepat.
            “Apa yang Mak Kiah bawak?”  Tanyaku dengan penuh rasa teruja.
            “Bubur kacang hijau campur durian.”  Mak Kiah mencapai mangkuk di atas meja.
            “Waaa, sedapnya.”  Aku bertepuk tangan kegirangan.  “Tapi kenapa tak ada bau durian pun Mak Kiah?  Dari mana dapat durian.”  Hidungku sudah kembang kempis cuba membau bubur di dalam mangkuk.
            “Hidung Adik yang sumbat kut.  Pak Mail yang beli petang tadi, tu yang Mak Kiah terus buat bubur kacang.  Adik kan suka sangat bubur kacang.”  Mak Kiah sudah mula mencedok sesudu bubur kacang.
            “Terima kasih, Mak Kiah.  Hidung adik tersumbat?”  Tanganku mula memicit hidung kemudian kulepaskan namun tetap tiada bau.
            “Eh, apa buat macam tu.  Kepetlah hidung tu.”
            “Nak cuba bau duriannya.  Kepet tu apa Mak Kiah?”
            “Kepet tu macam terpenyek.”  Mak Kiah sudah menyuakan sudu ke mulutku dan aku terus sahaja mengangakan mulut.  Selamat sesudu bubur ke dalam mulut.  Sedap!
            “Mak Kiah, adik nak mintak maaf.”  Mak Kiah mengerutkan dahi mendengar kata-kataku.
            “Yang mintak maaf tiba-tiba ni kenapa?”  Mak Kiah menyuakan lagi bubur ke mulutku dan aku menerima suapan kedua daripada Mak Kiah dengan gembira.
            “Selama ni adik dah banyak susahkan Mak Kiah.  Suruh itu dan ini, suruh masak macam-macam.  Bila nak makan sesuatu mesti cari Mak Kiah, bila nak mintak tolong kemaskan bilik cari Mak Kiah, iron baju pun Mak Kiah yang buatkan.”  Ujarku setelah menelan bubur.

            “Susah apa nya?  Itu semua kan kerja Mak Kiah, kerja seorang pembantu rumah.  Memang patut pun Mak Kiah buat semua tu.  Datuk, Datin dengan tuan puteri kesayangan Mak Kiah ni dah layan Mak Kiah cukup baik, lebih daripada baik dah.  Mak Kiah bersyukur sangat.”  Mak Kiah meletakkan mangkuk berisi bubur ke atas meja.  Tanganku dicapainya dan digenggam.
            “Mak Kiah, adik tak pernah anggap Mak Kiah macam tu.  Bagi adik, Mak Kiah dah banyak berbakti pada kami sekeluarga dan adik dah anggap Mak Kiah macam ahli keluarga sendiri.  Sejak adik umur empat tahun, Mak Kiah dah berbakti pada kami, tak terbalas jasa Mak Kiah pada kami.”  Tiba-tiba hatiku sayu.
            “Kalau nak kira bakti, mama dengan papa jauh lebih berbakti daripada Mak Kiah.  Mama dengan papa yang dah selamatkan Mak Kiah lepas suami Mak Kiah meninggal.  Mak Kiah tak ada siapa-siapa dah selain keluarga ni.  Dapat menghabiskan hidup Mak Kiah dengan tuan puteri kesayangan Mak Kiah ni, lagilah Mak Kiah gembira.”  Hatiku cukup tersentuh mendengar kata-kata Mak Kiah.  Air mataku mula tumpah dan membasahi pipi bersihku.  Aku akui, sejak peristiwa pedih itu, emosiku sukar untuk dikawal dan lebih sensitif.  Mudah sangat menangis.
            “Janganlah menangis, karang Mak Kiah nangis jugak.”  Mak Kiah menepuk-nepuk bahuku.
            “Adik sayang Mak Kiah tau.”  Aku melentokkan kepala ke bahu Mak Kiah.
            “Iya Mak Kiah tahu.  Mak Kiah pun sama.”  Kepalaku dibelai oleh Mak Kiah.  Aku sudah mula teresak dengan sendu.  “Olololo, si manja ni menangis macam bayi.”  Mak Kiah mula menepuk belakangku dan aku rasa sungguh selesa dengan keadaan ini.  Pasti aku akan sangat merindui Mak Kiah nanti.
           
           
           

No comments:

Post a Comment