My Sweetie Readers

Tuesday 18 March 2014

AKU JATUH CINTA LAGI (BAB 10)

AJCL (bab 10)

by ANIA MALNA




BAB 10

            Aku memeluk mama seeratnya.  Bahu mama sudah terhinggut-hinggut dek kerana melawan esakan.  Terasa tidak mahu untuk melepaskan pelukan mama.  Di dalam pelukan mama, aku sentiasa rasa selamat jadi aku mahu berlama di dalamnya namun aku tahu ia mustahil kerana sebentar lagi aku perlu berangkat ke KLIA.  Puas kutahan tangisan kerana mahu nampak kuat dan tabah di hadapan mama, papa dan juga Mak Kiah.
            “Mama, janganlah nangis.  Adik bukannya tak balik dah.”  Perlahan-lahan aku meleraikan pelukan.
            Mama tidak membalas dan hanya mengusap lembut pipiku.  Ternyata mama hilang kata-kata, mungkin kerana kesedihannya yang menggunung dan ditambah kerisauan yang tidak dapat dibendung.  Melepaskan anak tunggal pergi sendirian.  Tentu mama masih ragu sama ada aku mampu bertahan tanpa mama dan papa.  Jangan bimbang mama, adik akan cuba bertahan.
            “Papa, adik pergi dulu.  Adik sayang papa.”  Aku kini beralih ke arah papa.
            “Jaga diri baik-baik di sana, jangan susahkan Pak Ngah.  Ingat semua pesanan papa dan mama.”  Kepalaku yang tersarung selendang diusap lembut oleh papa.
            “Ya pa, adik ingat.  In sha Allah, jangan risau ya?”  Tangan papa kucapai dan kukucup lama.  Kemudian tubuh papa kupeluk dan papa menepuk belakangku.
            “Papa sayang anak papa dunia akhirat, melebihi nyawa papa.  Papa mahu adik pergi dengan selamat dan balik juga dengan selamat.”  Kata-kata papa membuatkan aku tersentuh.
            Terasa dadaku sebak namun aku tidak boleh menangis.  Aku perlu kuat di hadapan mama dan papa.  Ia penting untuk meyakinkan mama dan papa.  Aku dan papa meleraikan pelukan.  Aku kini beralih pula kepada Mak Kiah.  Sayu melihat wajah Mak Kiah.  Walau tiada tangisan di wajah Mak Kiah, aku tahu Mak Kiah berduka dan sedih dengan pemergianku.  Tangan Mak Kiah kucapai dan kukucup lembut.  Setelah itu aku memeluk Mak Kiah seeratnya.
            Aku beralih ke hadapan mama dan papa.  Mama mendapatkanku dan mengucup dahi dan pipiku.  Berat sekali melihat tangisan mama.  Terasa pilu dan sedih hatiku meihat keadaan ini dan lebih memedihkan apabila hakikatnya aku terpaksa menipu mama dan papa. 
Maafkan adik, mama, papa, adik terpaksa buat semua ni.
            Dengan berat aku masuk ke dalam kereta dan kali ini aku duduk di tempat duduk sebelah pemandu.  Tidak seperti kebiasaannya, aku duduk di belakang.  Dari dalam kereta aku melambai-lambai ke arah mama, papa dan Mak Kiah.  Papa merangkul bahu mama, cuba untuk menenangkan mama yang masih lagi menangis.  Setelah wajah mama dan papa hilang dari pandanganku barulah aku mengalih pandangan ke hadapan.
            Di dalam kereta, aku tidak dapat menahan tangisan.  Wajah mama dan papa terbayang-bayang di ruang mata.  Masih terngiang-ngiang lagi esak tangis mama tadi.  Tangisan yang kutahan sejak tadi akhirnya terhambur.  Aku sempat berpesan kepada Pak Mail agar tidak memberitahu mama dan papa bahawa aku menangis.  Tidak mahu menambah kerisauan di hati mama dan papa.
………………………………………………………………………………………………………
            Bagasi merah jambu kupegang kemas.  Beg tangan Gucci pula kuletakkan di atas riba.  Jaket tebal sudah kusarung ke badan.  Cuaca hari ini di bawah 10 darjah celcius dan tentunya kulitku tidak mampu menahan kesejukan jika tidak memakai jaket tebal.  Setibanya di Beijing Capital Airport dan selesai mengambil bagasi serta melalui beberapa pemeriksaan, aku terus ke ruang legar dan duduk di kerusi yang disediakan.
            Aku dapat rasakan satu perasaan yang jarang sekali kurasakan.  Atau mungkin lebih tepat jika kukatakan tidak pernah aku rasai ketika di Malaysia.  Takut!  Itulah perasaannya!  Pertama kali aku berada di negara asing dan aku sendirian tanpa mama dan papa.  Sebelum ini, mama dan papa akan membawaku bercuti ke luar negara setiap tahun dan kali ini tanpa mama dan papa aku rasa sungguh aneh dan janggal.

            Ketika di Malaysia, aku sudah membuat sedikit kajian tentang bagaimana untuk menggunakan perkhidamatan awam namun aku masih rasa takut-takut dan teragak-agak.  Mujur juga urusan hotel telah aku selesaikan ketika di Malaysia dan aku membuat bayaran untuk seminggu.  Kini, aku hanya perlu naik teksi dan seterusnya ke Emperor Hotel.  Mama, papa doakan adik.
            Afrina Imani jangan takut!!!  Go now!!!  Aku cuba memberi semangat buat diriku.  Takkanlah aku mahu duduk sahaja di sini dan tidak bergerak-gerak.  Aku perlu bertindak sekarang.  Ini risiko yang kucari sendiri.  Aku perlu lakukannya dan aku boleh lakukan.  Sebelum bangun aku memandang ke seluruh ruang dan semuanya cukup asing.  Suara-suara asing juga membuatkanku bertambah gerun.  Tidak!  Afrina Imani, jangan takut!  Aku sekali lagi menjerit di dalam hati.  Aku mula bangun dan melangkah.  Bagasiku ditarik di sisi.  Tubuhku tiba-tiba dilanggar seseorang.  Sakit jugalah.  Aku mengurut-urut bahu yang agak sakit. 
Apalah, aku punya besar dengan beg yang besar tapi boleh tak nampak jugak!
            Satu suara lelaki mengetuk gegendang telingaku.  Dia mengulang ayat yang sama sebanyak tiga kali.  Aku mencari pemilik suara itu.  Aku tidaklah pandai sangat bahasa Mandarin namun ada beberapa perkataan asas yang kutahu dan setahuku apa yang diperkatakannya tadi ialah ‘maaf’.  Aku berpaling dan di belakangku ada seorang lelaki sedang berdiri.  Tinggi sekali dan aku terpaksa mendongak untuk melihat wajahnya.  Bermata sepet, hidung yang tidak berapa mancung, bibir merah dan kening lebat.  Itu yang boleh kukatakan daripada pandangan pertama.  Wajahnya nampak kalut.
            Are you okay?”  Terus sahaja dia berbahasa Inggeris setelah melihat wajahku.  Pasti dia tahu aku bukan warga tempatan. 
            Okay.”  Aku mengangkat ibu jari kanan.  Mukaku agak ketat dan tiada segaris senyuman.  Setelah itu dia mengangguk dan dia terus berlari meninggalkanku.
            Aku hanya memerhatikannya dan kaku tidak bergerak.  Baru beberapa jam berada di sini, sudah ada perkara yang tidak diingini berlaku.  Mampukah aku bertahan untuk masa yang panjang?  Bahu yang masih terasa saki kuurut semula.  Kesakitannya masih dirasai kerana aku dirempuh dengan agak kuat. 
            “Teruknya!  Lelaki semua jahat!” Tiba-tiba sahaja kenyataan itu terlontar dari bibirku.  Biarlah, bukan ada yang faham pun. 
Aku tahu lelaki itu tidak sengaja melanggarku namun itu bukannya tiket untuk sentiasa menggunakan alasan tidak sengaja apabila melakukan kesilapan.  Tidak sengaja ini perlu juga bertempat.  Sudah tahu di dalam airport, janganlah berlari-lari dan kalau berlari sekalipun berhati-hati!  Mujur juga dia langgar aku, jika terlanggar warga tua atau kanak-kanak macam mana?  Fikir mahu cepat aje tanpa ambil kira keadaan sekeliling.
            Ishh, kenapa aku fikir sampai ke situ?  Aku kembali melangkah menuju ke exit way.  Mujurlah banyak teksi airport dan aku terus menuju ke teksi yang paling hampir denganku.  Aku mengintai dulu ke dalam teksi dan kelihatan seorang lelaki dalam lingkungan 40-an yang menjadi pemandu.  Dia menganggukkan kepala dan aku membuka pintu bahagian belakang.  Bagasiku dimasukkan ke dalam but oleh pemandu teksi.
            You where go?”  Tanya pemandu teksi.  Di dalam hati, aku menarik nafas lega kerana dia boleh berbahasa Inggeris walau kurang tepat.  Pak Ngah pernah bercerita di sini susah sekali hendak berjumpa dengan orang yang pandai berbahasa Inggeris.
            Em-pe-ror Ho-tel...” Aku menyebut satu-satu perkataan, bimbang pemandu teksi ini tidak memahami.  Dia mengerutkan dahi dan mula bercakap dalam bahasa Mandarin dengan tangannya digoyangkan tanda tidak faham.  Aku mengeluarkan kertas yang bercetak nama hotel dalam Chinese alphabet.  Dia mengangguk dan setelah itu teksi terus meluncur meninggalkan Beijing Capital Airport.
………………………………………………………………………………………………………
            Aku tersenyum riang apabila melihat double bed di hadapanku.  Bagasi kubiarkan sahaja di hadapan almari pakaian.  Jaket kutanggalkan dan disangkut pada kerusi lalu aku mencampakkan badan ke atas katil.  Ya ALLAH, terasa sungguh lega dan bahagia apabila dapat berbaring setelah seharian berpenatan dengan penerbangan hampir 6 jam dari KLIA ke Beijing Capital Airport.

            Emperor Hotel menjadi pilihanku kerana lokasinya.  Terletak berdekatan dengan Forbidden City yang merupakan salah satu tarikan utama Beijing.  Dari atas bumbung restoran hotel, ianya menyajikan pemandangan Forbidden City yang sangat menakjubkan.  Aku juga hanya perlu berjalan kaki kira-kira 15 minit untuk ke Wangfujing Street dan Jingshan Park.  Selain itu, ia juga berhampiran Tian’anmen Square dan hanya perlu berjalan 20 minit dari hotel.  Rekaan dalaman hotel juga unik dengan paduan warna hijau dan putih.  Warna-warna yang cukup menenangkan bagiku.
            Aku merenung siling.  Bayangan Ikhwan tiba-tiba muncul di mindaku.  Syiuhhh!  Puas kuhalau namun ternyata sangat sukar.  Aku memejamkan mata namun makin jelas pula bayangannya.  Bantal kuambil dan kutumbuk sekuat hati berkali-kali.  Kononnya bantal itu ialah Ikhwan.  Niatku ke sini untuk membuang jauh fikiran terhadapnya namun lain pula jadinya.  Aku jadi geram.  Geram yang amat!!!
            Aku kini bangun dan menuju ke bagasi yang kutinggalkan di hadapan almari.  Aku duduk bersila di atas lantai dan membaringkan bagasi.  Berkira-kira untuk mengemaskan barang-barang.  Bagasi kubuka dan wajah mama dan papa yang pertama kulihat.  Aku membawa bersama-sama frame gambar yang diletakkan foto mama dan papa.  Foto mama dan papa kuambil dan kupeluk erat.  Baru sehari tidak bertemu mama dan papa kurasakan rinduku sudah menggunung setinggi gunung Everest.  Ya ALLAH, moga aku tabah melawan kerinduan terhadap dua insan yang kusayang melebihi nyawaku sendiri.






No comments:

Post a Comment