My Sweetie Readers

Tuesday 21 August 2012

SARANGHAEYO (Cintaku Tertinggal Di Korea) Part 4

SARANGHAEYO (Cintaku Tertinggal Di Korea) Part 4


“Ayah aku telefon tadi cakap yang Angah aku outstation kat sini minggu depan.”  Ujarku riang. 
“Wa, bestnya.  Mesti dapat banyak buah tangan dari Malaysia la tu.”  Nadia turut sama gembira.
“Mestilah, ibu aku dah sibuk start packing serunding, kerepek, handmade cookies, macam-macam lagilah.” 
“Tu sure luggage Angah kau penuh dengan makanan untuk kau je kan.”
“Mestilah, aku dah cakap kat angah aku kat facebook tadi, jangan ambik makanan aku tu.  Angah aku tu bukan boleh percaya sangat.”
“Oh ya, angah kau bila kahwin? Dah setahun kan bertunang.” 
“Lepas aku balik Malaysia,  dia yang nak sangat tunggu aku.  Kalau ikutkan memang setahun aje bertunang.  Nasib baik Kak Ija tak kisah.”
“Untunglah orang tu dapat lagi sorang kakak ipar.  Aku ni, tunggul nan seorang je la.  Adik beradik pun tak ada.”
“Alalala, kesiannya dia.  Janganlah cakap macam tu, meh aku jadi adik kau nak?”  Aku meletakkan kepala di riba Nadia. “Kak Nadia, adik laparlah.”  Kataku dengan nada manja.
“Adik lapar ke? Alalala kesiannya dia.” Nadia sengaja melayan kerenahku, dia membelai pipiku.  “Pergi masak sendiri.”  Nada Nadia berubah kepada garang namun sudah semestinya dia hanya bergurau.  Aku pura-pura menangis. 
Kata-kataku tadi bukan sengaja diada-adakan, aku memang sudah menganggap Nadia seperti adik beradikku sendiri.  Walaupun kami berbeza latarbelakang namun Nadia tidak pernah bongkak dan melayanku dengan baik.
………………………………………………………………………………………………………
“ Assalamualaikum.”
“Waalaikumussalam.  Wa, banyaknya.”  Nadia teruja melihat barang-barang dari Malaysia yang kubawa. 
“Ibu dan ayah aku kirim sesuatu untuk kau.  Handmade ni tau.”  Aku menghulurkan biskut tart nenas buatan ibuku.
“YA ALLAH, kenapa susah-susah ni.”  Nadia nampak sungguh terharu dan gembira.
“Aku pernah cakap dekat ibu aku yang kau suka makan tart nenas.  Ada dua tiga jenis kuih lagi tu.  Macam dah nak raya pulak, padahal puasa lagi dua bulan kot.”
“Rajinnya ibu kau ni.  Pergi mana dengan Angah kau tadi?”
“Makan kat Itaewon je, lagipun Angah aku ada masa free kejap je.  Kang tak pasal-pasal dia kena marah dengan bos dia pulak.”
“Eh, kau lupa bawak handphone ye?  Aku dengar ringtone phone kau tapi tak jumpa letak kat mana.  Puas dah aku cari.”  Ujar Nadia dan terus menyuap sebiji tart nenas ke dalam mulut.
“Ya ALLAH, patutlah aku rasa lain macam je.  Tak perasan pun telefon tertinggal.”
“Nasib jugak telefon yang tertinggal, cuba kalau mulut, gigi ke yang tertinggal dah macam mana nak makan?”  Nadia melawak dan aku tertawa geli hati. “Gelak-gelak, aku kat rumah ni yang susah hati asyik berbunyi je telefon tu, lebih sepuluh kali kot.” Bebel Nadia.
“Sepuluh kali? Siapa pulak yang telefon banyak kali macam tu?”  Tanyaku hairan lantas bangun dan menyeluk tangan ke dalam jaket denim yang tergantung pada almari.  Telefon bimbitku.
“Patutlah tak jumpa, letak dalam tu ke?”
………………………………………………………………………………………………………
Aku menghampiri Min Hyuk.  Aku pasti dia memang terpacak di situ sejak pagi tadi.  Panggilan yang masuk tidak lain dan tidak bukan daripadanya.
“Kenapa awak tetap tunggu saya?”  Terjahku tanpa kata-kata aluan.   Aku telah menerangkan kepada Min Hyuk mengapa aku tidak menjawab panggilannya dan sejak pagi aku telah keluar untuk berjumpa dengan abangku sehingga tengahhari dan aku terkejut apabila mendapat tahu bahawa Min Hyuk menungguku di taman permainan berdekatan rumah sewaku sejak pagi.
“Tak tahulah nak cakap apa dengan awak ni.  Tak perlu pun nak tunggu saya.”  Aku agak geram dengan Min Hyuk yang hanya diam seribu batu.  (Dah bisu ke dia ni?)
“Saya mahu bagi awak itu.”  Ujarnya sambil menghadiahkan senyuman.
(Boleh lagi dia senyum, kenapalah dia macam ni.  Tak ada perasaan ke apa?)  Tiada tanda-tanda tidak puas hati di raut wajah Min Hyuk.  Bererti dia cukup faham dengan situasi yang telah berlaku dan itu semua bukan disengajakan.   Mataku teralih ke arah hala jari telunjuknya dan aku lihat sepasang Hanbok tergantung di dalam kereta milik abangnya.
“Hanbok?”
“Nuna saya berikan awak.”  Min Hyuk melangkah untuk mengambil hanbok tersebut.  Hanbok berwarna merah jambu itu sungguh cantik.
“Tapi kenapa?”  Aku sedikit terkejut kerana hanbok itu diberikan oleh kakak Min Hyuk.
“Awak pernah cakap awak mahu beli hanbok tapi mahal.  Saya mahu beli dari nuna tapi dia tak mahu dan bagi saya.”  Jelas Min Hyuk.
‘”Memanglah saya cakap macam tu tapi tak perlu bagi saya hanbok.”  Bebelku.
“Awak memang begini, bila saya bagi sesuatu tak mahu ambil terus.  Tak boleh terus ambilkah?”  Min Hyuk membalas dengan bebelan dan aku mengaku kalah, bak kata orang rezeki jangan ditolak.
“Ucapakan terima kasih pada kakak awak.  Saya masih rasa bersalah tentang perkara yang berlaku dekat butik kakak awak.”  Ujarku dengan nada kesal.
“Tak perlu, nuna saya faham.  Dia masih mahu jumpa awak kalau ada masa.”
It will be my pleasure.” Ujarku lega. “Hanbok ni, terima kasih Min Hyuk.”
“Sama-sama.”
………………………………………………………………………………………………………
Bulan Ramadhan yang mulia kini tiba dan  sememangnya di sini segalanya berbeza berbanding Malaysia namun aku sudah terbiasa memandangkan sudah bertahun-tahun Ramadhan disambut di sini.
Selalunya setiap hari Jumaat atau Sabtu, aku dan Nadia akan ke masjid Itaewon untuk sama-sama menunaikan solat Terawih secara berjemaah dan hari-hari lainnya kami hanya melaksanakan ibadah itu secara sendirian di rumah sewa.  Makanan berbuka sememangnya ala kadar sahaja.
Ayah dan ibu mengirimkan beberapa kotak kuih raya dari Malaysia dan ianya sampai seminggu sebelum Syawal.  Terasa agak syahdu kerana Syawal kali ini aku dan Nadia tidak pulang seperti biasa kerana memikirkan ini adalah tahun terakhir kami jadi kami membuat keputusan untuk tidak pulang ke Malaysia. 
Genap sebulan aku tidak menemui Min Hyuk.  Bulan yang mulia ini, aku memang sengaja tidak mahu berjumpa dengannya dan mujurlah dia mengerti.   Kami hanya berbual di telefon, itupun sekiranya dia menelefon.
Hari raya pertama, aku dan Nadia menghadiri majlis sambutan hari raya di Kedutaan yang dianjurkan oleh kedutaan Malaysia di Korea dan hari raya kedua, kami hanya berada di bilik dan lebih selesa mengulangkaji pelajaran sehinggalah aku mendapat panggilan dari Min Hyuk yang mengajakku ke Lotte World pada hari raya kelima dan aku setuju dengan syarat Nadia dan Farid juga bersama-sama kami.
………………………………………………………………………………………………………
“Kenapa kau beria nak kami join sekali?”  Tanya Nadia ketika Min Hyuk dan Farid beratur untuk membeli tiket di kaunter.
“Saja je la, lagipun macam tak patut pulak kami berdua aje kat sini.  Lagi ramai lagi meriah.”
Kami sempat mencuci mata di shopping mall sebelum masuk ke dalam Lotte World Adventure.  Keadaan hari ini agak sesak, mungkin kerana hari Sabtu dan juga bersempena Mask Festival.  Farid dan Nadia berjalan beriringan di hadapan kami manakala aku dan Min Hyuk menyusul dari belakang.
Nadia memaut tangan Farid dan Min Hyuk hanya memerhatikan kemesraan mereka.
(Ishhh Nadia ni, tak payahla nak romantik sangat.  Lupa ke ada aku dengan Min Hyuk kat belakang ni.  Report kat auntie and uncle baru tahu.
“Aimin, wanna buy a headband?”  Tanya Min Hyuk apabila kami melewati sebuah kedai cenderamata yang dipenuhi dengan headband dan pelbagai cenderamata yang bermotifkan tupai, maskot Lotte World.
“Saya panggil Nadia dulu.”  Aku melihat ke hadapan namun kelibat Nadia tiada, pasti dia sudah jauh ke hadapan.
(Macam mana aku tak perasan dorang dah hilang.)
“Kaja (Jom).”  Min Hyuk mengalihkan perhatianku.   Aku yakin Min Hyuk sudah lama perasan yang Nadia dan Farid sudah hilang dari pandangan.
“Comelnya.”  Kataku melihat pelbagai jenis headband di dalam kedai tersebut.
“Apa?” 
“Comel means kyeopda.” 
“Aa, sebab pinkeu (merah jambu).”  Aku hanya tersenyum mendengar kata-kata Min Hyuk.  Dia seperti sudah sangat memahamiku.
Kami memilih dua jenis headband yang sama bentuk namun berbeza warna.  Satu hitam dan satu merah jambu.
“Nadia ni, geram betullah.”  Keluhku setelah membaca mesej dari Nadia.
“Wae (Kenapa)?”  Tanya Min Hyuk ingin tahu.
“Nadia dan Farid pergi Magic Island.”  Kataku dengan nada tidak puas hati.  Magic Island merupakan sebuah pulau kecil yang berada di luar Adventure Indoor kerana ianya menyediakan aktiviti-aktiviti outdoor.  Aku lebih selesa sekiranya kami berada di dalam taman tema utama namun ternyata Nadia dan Farid seperti ingin lari dari kami.  Aku sedikit terasa hati.
“Jangan sedih, mereka kekasih jadi mereka tentu mahu masa habis bersama.”  Min Hyuk seperti dapat membaca fikiranku dan kata-katanya membuatkan aku tidak jadi untuk merajuk dengan Nadia.  Aku membalas mesej Nadia dengan perkataan ‘Ok’.
(Agak-agak dia bosan tak dengan aku?  Dah la tak boleh nak main apa-apa games kat siniAku dah cakap awal-awal aku ni gayat, lemah semangat, tak nak ride apa-apa permainan kat sini tapi degil nak jugak ajak datang sini.  So redha aje la Son Min Hyuk.)
Jangan risau, I will not getting bored eventhough we just have a walk hereJust imagine we are in the park.”  Min Hyuk tersenyum memandangku dan dengan selamba dia memakaikan aku headband yang baru kami beli tadi.
( Dia ni ahli nujum ke? Asyik tahu je apa yang aku fikir.  Telepati kot.  Pastu, tak perlu la kot nak pakaikan aku headband ni, aku pandai pakai sendiri la.)  Aku menanggalkan headband di kepalaku dan memakainya kembali.  Min Hyuk tertawa dan aku hanya tersenyum.
“Saya boleh pakai sendiri, bukan budak kecik.”  Kataku dengan nada gurauan.
Kami berjalan sambil mencuci mata melihat keadaan di salah satu taman tema yang popular di Korea ini.  Sesekali terdengan jeritan daripada penngunjung yang menaiki The Adventures of Sindbad.   Mata kami tertancap pada sebuah kereta hiasan yang berhenti betul-betul dihadapan kami.  Dua ekor maskot Lotte World iaitu tupai turun dari kereta berhias itu.
“Jom, ambil gambar dengan Tupai tu.”  Aku cepat-cepat mengajak Min Hyuk dan kelihatan beberapa orang pengunjung sudah mula beratur untuk mengambil gambar kenangan bersama maskot-maskot itu.
“Tupai?”
“Yang tulah, si buncit tu.”  Aku menghalakan jariku ke arah maskot-maskot itu.
“Buncit?”  Aku tidak menghiraukan pertanyaan Min Hyuk yang kedua itu dan terus beratur.  Min Hyuk mengekoriku dari belakang.
“Apa itu buncit?” Tanya Min Hyuk masih inginkan jawapan setelah kami selesai mengambil gambar bersama-sama maskot itu.
“Buncit itu sesuatu yang comel.” 
“Comel? Cute?”
“Aaah, betul la tu.”
“Jadi saya buncit?”
Aku tergelak mendengar kata-kata Min Hyuk.  Ketawaku kali ini agak lama dan Min Hyuk turut sama ketawa walaupun dia tidak tahu apa yang kelakarnya.
“Kenapa awak ketawa jugak?” Tanyaku apabila ketawaku sudah mampu ditahan.
“Awak ketawa, saya ketawa juga.” 
“Okay, aah awak memang buncit pun.”  Aku cuba menahan ketawa.  Sengaja menyakat lelaki di hadapanku itu walaupun hakikatnya perut Min Hyuk tidaklah buncit.
(Macam manalah kalau dia tahu maksud buncit tu.)
………………………………………………………………………………………………………
Aku dan Min Hyuk mencari tempat kosong di hadapan Garden Stage.  Setelah berjalan mengelilingi Lotte World kami akhirnya membuat keputusan untuk duduk sahaja di hadapan Garden Stage kerana selalunya akan ada persembahan yang dipertonton.
“Kenapa ramai sangat school girls hari ni?”  Walaupun mereka tidak beruniform sekolah namun aku pasti mereka hanyalah pelajar sekolah menengah kerana kesemuanya kelihatan sangat muda dan hampir kesemuanya memegang sesuatu di tangan.
Maybe there will be a concert.”
Concert? It should be a show right?”
Yes but after that show there will be a concert.”  Aku hanya mengangguk mendengar kata-kata Min Hyuk.
Kami terhibur dengan beberapa persembahan yang dipertonton.  Persembahan yang berbentuk jenaka muzikal itu cukup mencuit hatiku.  Aku juga sempat merekod satu persembahan yang bertemakan peter pan yang kurasakan cukup menarik.  Setelah tamat persembahan-persembahan itu, kedengaran para penonton menjerit sesuatu yang tidak dapat kufahami.
Aa, BTOB will perform after this.”  Ujar Min Hyuk.
“BTOB, siapa?  Penyanyi?’
New artist, mereka kumpulan.  Want to see them perform?”
Why not?”
Setelah itu, seorang juruacara lelaki muncul di atas pentas namun aku tidak berminat untuk mendengar celotehnya dan mengeluarkan kamera digitalku serta melihat kembali gambar-gambar yang kami ambil sebentar tadi.
‘Hanya satu gambar kita.”  Ujar Min Hyuk yang juga sama-sama melihat gambar-gambar tersebut.  Benar katanya, hanya satu gambar kami dan selebihnya adalah gambar persekitaran Adventure Indoor.
“Okay, saya ambil gambar awak ya.”  Aku memfokuskan kameraku ke arah Min Hyuk dan dia tersenyum dengan pose ‘V’.  Terasa seperti hendak keluar jantungku apabila mendengar jeritan daripada para penonton.
BTOB is coming, that’s why they are screaming.”  Kata Min Hyuk tanpa ditanya.  Dan setelah itu kelihatan tujuh orang lelaki yang kuyakin dari kumpulan yang dimaksudkan oleh Min Hyuk keluar dari belakang pentas.  Jeritan semakin kuat dan ianya membuatkan aku kurang selesa.
“Jom kita pergi dari sini.”  Min Hyuk dapat membaca ketidakselesaanku.
“Tak apa.  Lagipun susah nak keluar ramai sangat orang kat belakang tu.”  Kataku setelah melihat di belakang kami penuh dengan penonton dan agak sukar untuk keluar dari situ.
Are you sure?”
“Ya.”  Aku seterusnya melihat persembahan daripada kumpulan itu, mahu tidak mahu.
The shortest one looks handsome.” 
“Aniya (No), I’m more handsome.” 
“Ya ke, meh tengok sikit.”  Aku meneliti wajah Min Hyuk dan dia cuba berlagak macho.
“Aniya (No).  Awak tak handsome pun, sebab awak pakai headband.  Kelakar baru betul.”  Kata-kataku hanya disambut dengan gelak tawa dari Min Hyuk.
“Min Hyuk oppa, saranghaeyo!!!” 
Aku dan Min Hyuk memandang sesama sendiri apabila mendengar penonton di sebelahku menjerit perkataan itu.  Aku yakin pasti salah seorang ahli kumpulan tersebut bernama Min Hyuk.
“Waa, you have a fan.”  Perliku.
Why, are you jealous?”
Not at all.”  Aku mencebik.
Tepat jam 8.00 malam kami bergerak pulang ke Suwon dengan menaiki kereta api bawah tanah.  Perjalanannya agak jauh kerana kami terpaksa menaiki tiga keretapi untuk sampai ke rumah sewa dan perjalanan dari Jamsil ke Suwon mengambil masa hampir sejam. 
Farid berhenti di stesen subway Hwaseo kerana rumah sewanya di situ manakala Min Hyuk sama-sama turun di stesen Suwon kerana kereta abangnya ditinggalkan di situ.  Pada mulanya Min Hyuk mahu memandu ke Lotte World namun aku menolak kerana perjalanannya akan mengambil masa lebih lama berbanding menaiki kereta api bawah tanah.

(to be continued)

8 comments:

  1. hihik..best nyer pegi taman tema..

    ReplyDelete
  2. sangat best,ania pun pnah ke sana tp serius x puas, hope dpt pergi lagi^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis. I write your story on wattpad. Minta izin yah. 😅

      Delete
    2. Sis. I write your story on wattpad. Minta izin yah. 😅

      Delete
  3. ya betul tu..taman tema bukan hanya utk kids..org dewasa pun suka ke sana..:)

    ReplyDelete
  4. booyahhhh~~~ minhyuk ahhhh kkk

    ReplyDelete