My Sweetie Readers

Saturday 3 August 2013

AKU JATUH CINTA LAGI (BAB 3)



BAB 3
by ANIA MALNA 
HCT


Ikhwan merenung wajahku sedalam-dalamnya dan aku terus sahaja memalingkan muka ke arah lain.  Tidak mahu membalas pandangannya.  Hatiku masih belum terubat walau sudah tahu kenyataan sebenar siapa gadis misteri tadi.
            Setelah makan malam, aku meminta izin untuk keluar ke laman banglo milik Datuk Shamsul dengan alasan sengaja ingin mengambil angin malam.  Alasan yang tidak munasabah namun diterima oleh semua walau pada mulanya mama sudah memberi isyarat mata agar aku terus bersama-sama mereka.
            Aku memilih untuk duduk di gazebo yang diletakkan di taman dan di hadapan gazebo terdapat kolam ikan yang sederhana kecil.  Ini bukan kali pertama aku duduk di gazebo ini kerana setiap kali aku ke sini pasti gazebo ini yang menjadi pilihanku.  Tenang bila dapat melihat ikan-ikan berenang gembira.
            “Sayang, look at me please.”  Suara Ikhwan lembut memujukku namun aku masih kaku.  Tidak lama setelah aku keluar, Ikhwan juga keluar.
            Okay, sekarang B cakap dekat I kenapa tiba-tiba aje buat muka cempedak buruk ni?”
            What!!! You panggil I cempedak buruk?”  Aku tambah angin.  Bukan sekadar angin sepoi-sepoi bahasa, ini sudah tahap angin puting beliung.  Wajah Ikhwan kutatap dalam dengan wajah yang masam mencuka.  Eiiii, geram!
            “Iyalah, cempedak buruklah.  Kalau cempedak masak dia lembik manis, kalau buruk dia lembik masam kan.   Kalau tak percaya cuba cermin muka B tu.”  Ikhwan mula ketawa.
            “Eiii, menyampah.”  Aku mengetap bibir.
            “Awak ni makin marah makin comellah, makin buat saya geram nak cubit pipi awak yang comel ni.”  Ikhwan masih ketawa dan tangannya mula dibawa ke pipiku.  Gatal!
            “Eiii, saya jerit panggil mama dengan papa karang.  Nak?”  Aku memberi amaran sambil mata dibulatkan.
            “Alah, I gurau je lah.  Okay, sekarang kita serius okay.  Tell me why?  Nada Ikhwan mula serius.
            “Tak ada apa.”  Jawabku perlahan dengan nada yang sedikit sayu.  Bunyi macam orang tak cukup makan pun iya.
            “Jangan nak tipu I, baby.  Tunang awak ni dah kenal sangat dengan awak.  Kalau senyap tu memang bukan awak, tapi tiba-tiba malam ni awak senyap.  Cakap terus terang dengan saya.  Saya ada buat salah ke sayang?”  Lembut sekali kata-kata Ikhwan.  Aku menarik nafas panjang sebelum mula berkata-kata.
            I sebenarnya..”  Kata-kataku terhenti, wajah Ikhwan kutenung.  Mencari keikhlasan di sebalik wajah kacaknya.  Ikhwan setia menunggu jawapanku dan dia menanggukkan kepala.  “Saya takut hilang awak.”  Fuhh, lega akhirnya.  Ikhwan tersenyum menampakkan  lesung pipitnya yang dalam.
            “Ya ALLAH B, I ada depan mata awak ni.  Nak hilang ke mana pulak?”  Ikhwan ketawa lagi namun tawanya mati tatkala melihat wajahku yang kelat melat mengalahkan peria muda.
            “Tak kelakar pun.  Awak sengaja buat-buat tak tahu kan?”  Jari telunjukku dihalakan ke muka Ikhwan.
            “Masalahnya memang I tak tahu sayang.  Tiba-tiba aje You buat muka cempedak bu..”
            “Tengok, saja nak suruh I marah kan?  Sebut lagi perkataan tu…”  Aku sudah bercekak pinggang.
            Okay, sorry B.  I tak sebut dah dan sekarang jelaskan pada I.”  Ikhwan mula serius.
            “Sebelum saya cakap, saya nak tahu awak betul-betul cintakan saya atau tidak?”  Aku menanyakan soalan tak berapa cerdik.
            “Afrina Imani, soalan apa yang awak bagi ni?”  Ikhwan menarik nafas.  “B, dengar sini.  Saya tak pernah ragukan cinta awak pada saya, sampai hati awak ragu-ragu dengan cinta saya.”  Ada nada sedih pada suara Ikhwan.  Alamak, salahkah soalanku?  Ikhwan merajuk?
            “Bukan macam tu maksud saya.  Saya tak pernah ragu-ragu dengan cinta awak, cuma…”  Aku mula resah gelisah, hendak berterus-terang atau tidak.  Kutenung wajah Ikhwan yang menanti kata-kataku yang seterusnya.  “Cuma, saya takut awak.. kena rampas.” 
            “Siapa pulak yang nak rampas tunang You ni?”  Ikhwan ketawa kecil.  Sudah hilang rajuknya tadi.
            “Yalah, mestilah ramai.  Awak kan ada semua benda, almost perfect di mata manusia.  Bukan saya tak tahu ramai yang tergila-gilakan awak.”  Aku memalingkan wajah ke kolam ikan.  Malas mahu menatap wajah Ikhwan.
            “Bagi saya, hidup saya tak sempurna tanpa awak sayang dan biarlah sejuta gadis pun gilakan saya, saya tetap gilakan awak tau tak.”  Mendengar kata-kata Ikhwan, hatiku lega namun masih ada kerisauan.
            “Walaupun depan mata awak, ada gadis cantik yang hampir sempurna, cerdik, pandai masak, hormat orang tua, matang dan macam-macam lagilah.  Awak tetap akan pilih saya?”  Nah ambik kau.  Jawab jangan tak jawab my dearest Encik Tunang.
            “Kejap…”  Ikhwan meletakkan tangan di hujung dagunya sambil berkerut-kerut.  “Saya rasa saya dah tahu apa punca semua ni.  Sebab Fatin kan?”  Wajahku terus sahaja mencuka saat Ikhwan menyebut nama Fatin, gadis misteri tadi.
            “Tengok, awak sendiri pun mengakui yang Fatin tu hampir sempurna.  Macam yang saya cakap tadi tu.”
            “Ya ALLAH, apa awak mengarut ni Imani?”  Wajah Ikhwan berkerut-kerut, tidak tahu samada dia menahan marah ataupun masih tidak percaya dengan apa yang kufikirkan.
            “Saya tak mengarutlah.”  Suaraku makin ditinggikan.
            “Dengar sini saya nak cakap.  Fatin tu dah macam adik saya sendiri.  Dari umur dia lima tahun mummy dengan daddy ambik dia jadi anak angkat dan masa tu Izreen belum lahir lagi.  Setiap kali saya ceritakan tentang dia pada awak saya akan sebut adik saya.”  Ikhwan menekankan perkataan ‘adik’.  “Awak janganlah fikir yang bukan-bukan.”
            Kini barulah aku ingat.  Ikhwan pernah ceritakan padaku tentang adiknya yang mengambil jurusan perubatan di Jordan dan rupa-rupanya dia ialah Fatin.  Iya aku tidak pernah bertemu dengan Fatin kerana aku hanya mengenali Ikhwan selama 5 tahun dan sepanjang waktu itu, Fatin tidak pernah pulang ke Malaysia.  Aku beria ingatkan dia adik kandung Ikhwan dan baru hari ini aku tahu ‘adik’ yang diceritakan oleh Ikhwan ialah anak angkat keluarga Datuk Shamsul dan saat tahu kenyataan itulah aku mula resah.
            Fatin sendiri yang mendedahkan perkara itu ketika di meja makan tadi.  Mama sibuk bertanyakan itu dan ini kepada Fatin kerana mama juga tidak tahu bahawa Fatin ialah anak angkat dan Fatin tidak teragak-agak untuk menceritakan perihal hidupnya yang telah kehilangan ayah dan ibu sejak usia 5 tahun.  Mama dan papa nampak sungguh bersimpati dengan Fatin.  Aku pula?  Entahlah.  Aku simpati namun ketakutanku melebihi segalanya.
            Aku sebenarnya cemburu.  Cemburu dengan kemesraan Ikhwan dan Fatin.  Ketika di meja makan, Fatin membantu mencedokkan nasi ke pinggan Ikhwan dan Ikhwan pula mencedok lauk ke pinggan Fatin.  Datin Diana berkali-kali bercerita yang mereka memang rapat dan sudah seperti adik beradik kandung.  Mungkin Datin Diana faham isi hatiku.  Mana tidaknya, langsung tiada suara dari multuku saat tiba.  Diam seribu batu.  Hanya bersuara ketika meminta izin untuk keluar ke laman.
            “Sayang.”  Ikhwan memanggilku lembut dan aku tersedar daripada lamunan.  Wajah Ikhwan kutenung dalam.
            “Awak anggap dia adik awak tapi hakikatnya awak dengan dia tetap boleh kahwin, tetap bukan muhrim.”  Suaraku tegas, mahu Ikhwan sedar kerisauanku.
            “Imani, awak jangan buat perangai macam budak-budak boleh tak?  Makin lama makin mengarut awak ni.  Fatin tu saya dah anggap macam adik saya sendiri dan dia takkan rampas saya dari awak, saya kenal dia dan dia takkan tergamak lakukan perkara tu sebab dia anggap saya macam abang dia sendiri.”  Aku tersentak mendengar kata-kata Ikhwan.  Suaranya kali ini tinggi dan tegas.
            “Ya saya memang mengarut.”  Aku terasa hati, bukan lagi merajuk.  “Saya nak masuk.”  Aku bangun dan laju mengatur langkah.  Ikhwan tidak pula mengejarku, marah sangat agaknya.
………………………………………………………………………………………………………
            Terdengar bunyi tombol pintu dipulas.  Aku terus melompat ke atas katil dan berselubung.  Yakin dan pasti orang yang memulas pintu bilikku ialah mama dan papa.  Siapa lagi selain mama dan papa?  Aku kaku tidak bergerak di dalam selimut.
            “Adik.”  Mama memanggilku perlahan.
            “Sudahlah merajuknya.  Cepat bangun, Ikhwan tunggu adik kat bawah tu.”  Suara papa pula.  Aku tetap mengeraskan badan.
            “Adik, lekas bangun.  Atau mama geletek nak?”  Mama tentunya sudah duduk di birai katil sambil menepuk-nepuk aku yang berada di dalam selimut.
            “Mama, jangan…”  Aku mengekek ketawa.  Mama sedang menggeletekku.  “…geli, mama.”  Aku terus-terusan ketawa, geli yang amat.  Ishhh, aku memang pantang digeletek.  Dicuit pinggang pun geli.
            “Nak mama berhenti kena bangun.  Cepat.”  Mama turut sama ketawa dan masih belum berhenti menggeletekku.
            Okay surrender.  Aku bangun dan mengangkat kedua-dua belah tangan.  Mataku sudah berair kerana ketawa beria.
            “Adik siap, lepas tu turun jumpa Ikhwan.”  Papa juga sudah duduk di birai katil.
            “Suruh je dia balik pa.  Nak tunggu adik siap lama lagi.  Sejam baru siap, mandi pun belum lagi tau.”  Aku mereka alasan.
            “Jangan nak tipu, adik dah mandi kan tadi sebelum sarapan.”  Mama laju mencubit pipiku.
            “Tapi busuk jugak ma, kena mandi.”  Aku masih belum mengalah.
            “Jangan banyak dalih sayang, turun cepat.  Kesian Ikhwan, katanya dia telefon adik tak angkat, mesej pun tak dibalas.  Dia dah ceritakan pada papa dengan mama tentang hal semalam.”  Aku membulatkan biji mata.
            “Huh, eiii teruknya.  Kuat betul mengadu.  Benda kecik macam tu pun nak bagitau mama dengan papa.  Macam budak-budak.”  Aku mula membebel geram.
            “Kalau kecil, kenapa ada orang tu sampai merajuk beria dan siapa yang macam budak-budak sekarang ni, adik ke Ikhwan?”  Papa sengaja menjeratku.
            “Papa, sekarang ni siapa anak papa?  Adik ke Ikhwan?  Papa macam sebelahkan dia je.”  Muncungku sudah sedepa.  Merajuk tidak tentu pasal, itu kan hobi aku.
            “Ingat lawa sangat muncung macam todak tu, papa ikat mulut tu nak?”  Tangan papa dibawa ke mulutku dan aku cepat-cepat melarikan diri di belakang mama.
            “Jom adik, kita turun.  Atau adik nak mama panggil Ikhwan naik?”  Aku ketawa mendengar kata-kata mama.
            “Eleh, mama takkan suruh Ikhwan naik.  Adik tak percayalah.”  Aku masih dengan sisa tawa.
            “Betul tak percaya?”  Mama sudah bangun.
            “Okay, okay adik turun.”  Aku laju memaut tangan mama.  Bimbang mama serius pulak.
            Aku bangun dan terus ke almari untuk mengambil tudung.  Setelah itu aku terus menyarungkan tudung ke kepala dan tersenyum ke arah mama dan papa.  Bersedia untuk turun.
            “Nak turun macam tu je?”  Tanya papa sambil mengerutkan dahi.
            “Yalah, tadi kan suruh adik cepat.”  Aku sudah terpinga-pinga.
            “Cuba tengok seluar dengan baju adik.”  Mama memandangku atas ke bawah.
            Ya ALLAH, aku baru tersedar.  Aku cuma berseluar pendek paras lutut dan t-shirt yang tersarung di badanku pula singkat dan lengan t-shirt atas dari siku.  Nak jumpa Encik Tunang dengan berpakaian begini?  Haruslah tidak.  Gila ke apa?
            “Habis tu adik nak pakai apa?”  Aku mula gusar.
            “Ya ALLAH, punyalah banyak baju dalam almari boleh dia tanya nak pakai baju apa.”  Mama menggelengkan kepala.
            “Papa dengan mama bagi masa lima minit je untuk bersiap, lepas tu papa nak adik dah ada kat bawah.”  Papa bangun dari katil dan mula melangkah keluar dan diikuti mama.
            Aku mengeluh dan berpaling semula ke arah almari.  Betul kata mama, punyalah banyak baju, penuh satu almari namun tidak tahu baju apa yang perlu dipakai.  Mataku tertancap kepada sepasang baju kurung biru dan tanganku laju mencapai baju kurung berbunga biru itu.  Senang cerita, pakai baju kurung.  Biarlah macam nak pergi kenduri sekalipun, asal tutup aurat.
           

No comments:

Post a Comment