My Sweetie Readers

Sunday 18 August 2013

AKU JATUH CINTA LAGI (BAB 4)

AJCL 


BAB 4
by- ANIA MALNA
HCT



            “Saya mintak maaf tentang semalam, saya tertinggi suara dengan awak.”  Ikhwan memulakan bicara.
            Nasib baik mintak maaf, kalau tidak alamatnya memang merajuk berpanjangan aku.  Eh kejap, aku bukannya merajuk tapi terasa hati.  Terasa hati kerana Ikhwan membela Fatin sehingga sanggup meninggikan suara terhadapku.  Salahkah aku kerana risau kehilangannya?
            “Saya datang sebab nak clearkan semuanya.  Saya tak nak ada apa-apa perasaan yang tak elok antara kita B.”  Lembut sekali tutur kata Ikhwan dan aku dapat rasakan dia benar-benar ikhlas memujukku.
            Perasaan bersalah terus menyerbuku.  Jahat sangatkah aku melayannya sebegini sedangkan dia terlalu baik terhadapku.  Sifatku terlalu menjengkelkan, jadi tidak salah jika dia kadang-kadang tidak mampu menerimanya.  Dia tidak bersalah apa-apa, aku yang terlalu ikutkan emosi.  Berfikir yang bukan-bukan dan yang paling teruk, aku pastinya telah melukakan hati Ikhwan. 
            Namun aku punya alasan yang kukuh untuk beremosi.  Aku takut, takut yang amat sangat.  Aku bimbang akan kehilangannya.  Perkara yang bila difikirkan akan membuatkanku resah gelisah, tidak tentu arah dan juga membuatkanku tidak tidur malam.  Fatin, gadis yang sangat sempurna bagiku, mana tahu tiba-tiba aje kasih sayang Ikhwan berubah daripada abang kepada sebaliknya.
            Entah bila air mata berkumpul di kelopak mataku, tahu-tahu aje mutiara jernih sudah mengalir ke pipi.  Terasa hangat pipiku dek air mata.  Terbukti aku sememangnya takut kehilangan Ikhwan.  Aku tidak mampu untuk menerimanya jika ia benar-benar terjadi.  Ya ALLAH, janganlah pisahkan aku dan Ikhwan.  Sesungguhnya, aku amat mengasihi, menyayangi dan mencintai lelaki di hadapanku ini.  Satukanlah kami dengan ikatan yang sah.
            “Sayang.”  Ikhwan memanggilku dengan cukup lembut.  Dia beranjak mendekatiku.  Bahuku dipegangnya lembut dan kali ini aku tidak pula marah.
            “Saya mintak maaf.” Dalam sedu sedan, aku akhirnya membuang ego.  Maaf kupohon.
            “Shhh, awak tak perlu mintak maaf.  Saya tahu awak sayangkan saya, sebab tu awak boleh fikir bukan-bukan.”  Ikhwan merenung wajahku.  Satu senyuman nipis dihadiahkan untukku.  Cukup manis dan menenangkan senyumannya.  Terasa sungguh bahagia.
            “Saya tak nak awak nangis dah dan jangan fikir bukan-bukan ya sayang.  Lagi tiga minggu kita akan kahwin dan tak ada siapa-siapa yang mampu pisahkan kita.  Yakinlah.  Hanya Kuasa Allah yang dapat pisahkan kita.”  Ikhwan mula menyapu air mata di pipiku.  Air mataku sudah berhenti mengalir namun sedu sedan masih kedengaran.
            “Tapi saya tak mahu berpisah dengan awak.”  Aku merenung Ikhwan, penuh mengharap.  Aku mahu dia tahu yang aku sememangnya tidak mampu hidup tanpanya.
            “Kita takkan berpisah.  Berdoa pada Allah moga ikatan kita akan berakhir sebagai suami isteri dan ia akan kekal hingga ke akhir hayat.”  Ikhwan seperti memujukku.  Aku mengangguk lemah.
            “D.”  Aku memanggil Ikhwan dengan cukup lembut.
            “Ya, apa dia?”
            “Tangan You.”  Aku menjuihkan bibir ke tangan Ikhwan yang melekat di bahuku.  Ikhwan tersenyum dan perlahan-lahan mengalihkan tangannya.
            Sorry.”
            “Lagi tiga minggu tau.”  Aku ketawa kecil.  Memberi peringatan yang cukup halus.  Hakikatnya, aku dan Ikhwan masih belum sah jadi kami tidak boleh sewenang-wenangnya bersentuhan walau beralas.  Batas-batas pergaulan masih kukuh antara kami.  Tidak boleh diambil ringan kerana ia tetap hukum agama yang sangat suci.
………………………………………………………………………………………………………
            Aku leka membelek baju-baju yang tergantung.  Berfikir-fikir mana satu yang harus kubeli untuk dihadiahkan kepada papa.  Ada pelbagai warna dan setahuku papa suka warna hitam dan hijau.  T-shirt berjenama Polo di hadapanku semuanya menarik cuma tidak tahu yang mana satukah paling sesuai untuk Papa.  T-shirt ini nanti bolehlah dipakai papa semasa bermain golf dengan rakan-rakannya.  Kali ini untuk hari jadi papa, aku berkira-kira untuk menghadiahkan baju T-shirt, topi, jeans sebagai pakaian kasual dan juga satu set pakaian untuk ke pejabat yang terdiri daripada kasut, kemeja dan blazer.
            Aku tersenyum saat memandang sehelai baju berwarna hitam.  Ringkas aje rekaannya, tentulah ringkas, nama pun T-shirt namun bagiku cukup menarik.  Baju itu digantung tinggi dan tentulah aku tidak sampai untuk mencapainya dan aku berkira-kira untuk memanggil pembantu kedai.  Mataku melilau ke sekitar kedai mencari pembantu kedai.  Tiada.
            Aku terus ke kaunter dan di kaunter terdapat dua orang pekerja sedang berbual.  Panas pula hati ni, boleh pulak mereka berbual kat kaunter.  Makan gaji buta ke apa?  Aku mula meregus di dalam hati.  Inilah orang Melayu, layan sangat sikap malas.  Sampai bila hendak berjaya, asyik di takuk lama.  Sempat pula aku berfalsafah.
            Excuse me.”  Aku menegur kedua-duanya.
            “Ye dik?” 
            Apa???  Adik dia panggil aku?  Ingat aku ni budak sekolah menengah ke?  Hello!  I’m 19 years old!  Mentang-mentanglah aku rendang, dia ingat aku budak kecil.  Sabar aje lah.  Aku marah di dalam hati.  Geram betul!  Angin tadi belum habis tambah angin baru pulak.
            “Boleh tolong ambik kan saya baju yang tergantung tu?”  Jariku menuding ke arah baju tadi namun….
            “Mana baju tadi?”  Baju yang kumaksudkan sudah tiada.
            “Baju yang mana ye dik?”  Pekerja wanita yang memanggilku ‘dik’ tadi bertanya.
            Belum sempat aku membuka mulut, seorang lelaki yang tinggi lampai tiba di kaunter.  Kedua-dua pekerja wanita tadi terus memandang lelaki yang sudah berdiri di sebelahku, mereka tidak mengendahkanku.  Di tangannya!!!  Baju tadi!!!  Patutlah baju tadi sudah tiada, rupa-rupanya sudah diambil orang lain.
            “Saya nak baju yang sama macam ni.”  Kataku tegas sambil jari menuding ke arah baju T-shirt berwarna hitam yang telah diletakkan di kaunter.
            “Maaf dik, baju ni limited edition jadi ada satu je.”
            Panas hatiku mendengar kata-kata pekerja di hadapanku ini.  Itu baju yang kuinginkan! Aku yang nampak baju itu dulu!  Aku yang mahukan T-shirt itu dulu!  Dia tak boleh ambik sesuka hati.  Keinginanku tiada siapa boleh menghalangnya dan permintaanku tidak pernah ditolak, sentiasa ditunaikan.
            “Saya tak kira, saya nak yang ni jugak.”  Aku tetap bertegas dengan wajah yang masam mencuka.
            Lelaki yang berdiri di sebelahku tadi diam seribu batu.  Aku sempat menjelingnya dan dia hanya tersenyum.  Tak ada perasaan gamaknya mamat ni atau sebenarnya dia tak berapa betul.  Orang tengah marah-marah boleh pula dia tersengih-sengih rupa siput busuk.
            “Tak bolehlah macam tu dik.  Abang kacak ni kan dah ambik dulu.”
            Aik, pandai pulak nak berabang dengan lelaki, dengan aku adik.  Siap memanggilnya abang kacak lagi.  Ini yang buat api marah aku makin marak.  Memang menempah maut mereka semua, tornado bakal melanda sekejap lagi.  Tengoklah!
            “Oh, abang.  Umur berapa!”  Aku bertanya dengan kasar dan mataku mengarah kepada lelaki di sebelahku.
            “19.”  Jawabnya pendek.
            “Oh 19, abanglah sangat.”  Nadaku memerli.  Mataku menjeling kedua-dua pekerja tadi.
            “Samalah umur kita awak.”  Seorang pekerja mula menggatal.  Nadanya sedikit manja.
            “Umur kita pun sama!”  Aku pula yang membalas namun dengan nada yang agak tinggi.
            Tidak mahu terus berada di dalam situasi ini, aku terus mengatur langkah keluar.  Bimbang juga perang bakal tercetus.  Sudahlah apa yang kuinginkan tidak dapat, ini karang tak pasal-pasal tornado melanda kedai berjenama Polo ini.  Lebih baik aku beredar dengan hati yang panas membara.
            “Awak tunggu dulu!”  Terdengar suara lelaki tadi memanggilku namun tidak kuendahkan.  Aku laju mengatur langkah keluar dari kedai.  Berkira-kira untuk mencari mama dan papa yang memilih untuk masuk ke kedai hiasan dalaman yang terletak selang beberapa buah kedai dari kedai Polo.
            Aku hampir melangkah ke kedai hiasan dalaman yang dimasuki mama dan papa namun langkahku terhenti.  Di hadapanku, berdirinya lelaki tadi.  Dia termengah-mengah, berlari mungkin dan di tangannya baju T-shirt Polo yang kurebutkan tadi.
            “Nah, awak ambiklah.”  Dia menghulurkan baju di tangan kepadaku.  Aku tergamam.
            “Eh Ikhwan, apa kamu buat kat sini?”  Mataku membulat apabila papa menegur lelaki di hadapanku.
            “Uncle.”  Ikhwan menyalami papa dan tangan papa dikucupnya.
            “Saya nak berikan baju ni pada…”  Ikhwan memandang ke arahku.
            “Ini anak Uncle, Afrina Imani.”  Papa memaut bahuku.  Aku masih terkebil-kebil macam katak pisang.
            “Anak uncle?  Ya Allah kecilnya dunia.  Sebenarnya tadi kami berebut baju ni.”  Kata Ikhwan dengan jujur.  Lurus macam tiang lampu rupanya lelaki bernama Ikhwan ini.
            “Berebutkan baju?”  Papa bertanya kehairanan.  Dahi papa berkerut-kerut.
            “Kami berdua nak baju yang sama tapi saya bertindak lebih cepat dan ambil baju ni untuk dibayar.  Mula-mula saya dah nampak Imani tengok baju ni tapi saya ingatkan dia tak nak sebab dia prgi tanpa ambik baju ni.  Jadi saya pun ambik baju ni dan bawa ke kaunter untuk bayar.  Tak sangka pulak rupanya dia masih nak baju ni cuma dia tak sampai nak ambik.  Waktu tu saya memang nak mengalah dah tapi belum sempat bayar baju ni dia dah lari.” 
            Ishhh, mengantuk aku dengar si Ikhwan ni bercerita.  Boleh buat bedtime story cerita dia ni.  Memang terlebih jujur mamat sorang ni.  Ceritanya lengkap daripada A sampai Z.  Tiada yang kurang, cukup rencahnya.  Sebijik macam peristiwa yang berlaku tadi.
            “Anak papa buat hal lagi ya?  Ini mesti adik mengamuk kat kedai tadi kan?”  Papa laju aje menghidu tingkahku.  Aku tertunduk tidak berani berkata-kata.
            “Taklah Uncle, salah pekerja tu jugak tadi.  Imani tak buat hal pun.”  Ikhwan membelaku.  Ada aku suruh?  Memandai aje.
            “Memang…”  Aku membuka mulut.  Ingin berterus-terang akan kejadian aku naik angin puting beliung tadi.
            “Memang Imani betul-betul nak baju ni, sebab tu saya kejar dia Uncle.”   Ikhwan cepat mencelah.  Aku menjelingnya tajam.  Sibuklah!
            “Maaflah Ikhwan, anak Uncle ni memang kalau satu benda dia nak, kalau tak dapat mahu bergegar mall ni.”  Papa ketawa kecil.
            “Papa.”  Aku merengek manja sambil kepala dilentokkan ke bahu papa.
            “Depan Ikhwan pun nak manja-manja dengan papa.  Malulah.”  Papa menegurku lembut.
            “Biarlah pa, bukan adik bermanja dengan papa orang lain.  Dengan papa adik sendiri kan.”  Aku sudah muncung.
            “Ikhwan datang dengan siapa?”  Papa pasti sudah malas melayan kerenahku dan beralih kepada Ikhwan.
            “Saya datang dengan adik.  Kami cadang nak belikan hadiah untuk daddy.  Minggu depan hari jadi daddy.”  Jelas Ikhwan sambil menghadiahkan senyuman yang cukup manis.  Lembut sekali tutur katanya, sopan gitu.  Boleh cair kalau tidak kuat, mujur juga hatiku keras macam batu.  Tidak mudah cair.
            “Oh ye ke?  Cakap pasal hari lahir, kebetulan hari esok birthday uncle.  Afrina beria nak buat majlis kecil-kecilan, jemputlah datang.  Ajak daddy dengan mummy.  Lama dah Uncle tak jumpa mereka.”  Aku membantah keras pelawaan papa namun cuma di dalam hati, tidak terkeluar di mulut.
            “In Sha Allah Uncle, saya berbesar hati untuk datang.”  Ikhwan nampak senang dengan pelawaan papa.
            “Papa, mama mana?”  Aku melencongkan topik perbualan papa dan Ikhwan.
            “Mama ada kat dalam lagi, tengah memilih barang-barang yang hendak dibeli.  Biasalah mama tu kalau pilih barang, mahu berjam.”
            “Papa, masuklah tengok mama.  Nanti adik masuk.”  Arahku lembut dan papa mengangguk. 
            “Uncle masuk dulu ya Ikhwan.  Jangan lupa esok malam datang ke rumah.”  Papa sempat mengingatkan Ikhwan.  Setelah itu papa melangkah masuk ke dalam kedai hiasan dalaman.
            “Awak!  Tahu tak baju ni saya nak hadiahkan pada papa saya.”  Aku membulatkan biji mata sambil jari menuding ke arah baju T-shirt hitam di tangan Ikhwan.
            “Oh yeke, awak tak bagitau saya.”
            “Apa kes pulak saya nak bagitahu awak.  Saya dah tak nak baju ni, lagipun papa pun dah nampak baju ni.  Awak ambik je la.”
            Are you serious?
            “Seriuslah, tak kan nak main-main pulak.  Just take it and leave.”  Amboi, sombongnya Afrina Imani.  Aku bercekak pinggang sambil menjeling tajam.
            Okay, I will take it and leave.  See you tomorrow night.”  Ikhwan terus sahaja mengatur langkah sebelum aku sempat berkata apa-apa.  Aku mengetap bibir.  Geram!!!
………………………………………………………………………………………………………
            Aku tersenyum melihat papa memakai baju T-shirt berjenama Polo yang dihadiahkan Ikhwan lima tahun yang lalu.  Baju itu antara salah satu baju kegemaran papa.  Tidak disangka rupa-rupanya dari sekadar anak rakan seperniagaan akhirnya Ikhwan menjadi bakal menantu papa dan tentunya papa menerima Ikhwan dengan hati yang lapang.  Iyalah, siapa tidak mahukan menantu seperti Ikhwan.  Cukup semuanya, tiada cacat cela mahupun kekurangan.
            Entah bila cinta antara kami berputik aku sendiri tidak sedar.  Sedar tidak sedar, hatiku berdetak laju saat melihatnya.  Pertemuan pertama kami yang tidak disengajakan diikuti pertemuan kedua yang kurang sempurna.  Di majlis hari jadi papa aku tertumpahkan air ke baju Ikhwan dan dek kerana silapku sendiri terciptanya pertemuan ketiga.  Ia tidak berhenti di situ apabila kami rupa-rupanya beajar di universiti yang sama iaitu Universiti Malaya.
            Dari situlah, pertemuan demi pertemuan terjadi dan akhirnya kami akur dengan rasa cinta yang sudah terbit di hati masing-masing.  Cinta yang dihulurkan oleh Ikhwan kusambut dengan bahagia dan gembira.  Pada mulanya aku menyangka, aku cuma bertepuk sebelah tangan dan ternyata sangkaanku silap.  Aku tidak pernah menyangka Ikhwan jatuh cinta padaku.  Iyalah, aku sudahlah serba kekurangan ditambah pula sikap yang entah apa-apa jika dibandingkan dengannya.  Dia terlalu sempurna di mata manusia.
            Setelah empat tahun berkawan dan atas persetujuan bersama kami memutuskan untuk bertunang selama setahun setengah.  Saat bahagia kami akan tiba tidak lama lagi.  Aku sudah tidak sabar untuk menunggu saat indah itu.  Melayari bahtera rumahtangga bersama dengan yang tercinta pastinya impian setiap wanita di dunia dan aku bersyukur kerana aku dapat bersama-sama dengan lelaki yang ikhlas kucintai.
            “Adik, yang tersengih sorang-sorang ni kenapa?”  Mama mematikan lamunanku.
            “Ya ma.”  Aku termalu sendiri.  Mujurlah ada mama dan papa sahaja saat ini.
            “Pukul berapa adik nak keluar dengan Fika dan Sara?”  Mama bertanya sambil tangan sibuk mencedokkan nasi lemak ke dalam pinggan papa.
            “Pukul 9 ma.”  Aku sudah mula mencedok sambal ke dalam pinggan walau nasi belum diletakkan.  Tak sabar nak makan nasi lemak yang dimasak mama, baunya pun sudah harum wangi buatkan semua tergoda.  Ini sah tiga pinggan aku makan kejap lagi.
            “Apa kata ajak Fika dan Sara main golf sekali dengan papa?”
            “Papa, ada pulak ajak main golf.  Papa pergi je lah dengan menantu kesayangan papa tu.  Nanti kalau kami pergi bimbang bukan bola golf yang ke depan tapi kayu golf.”  Mama dan papa sama-sama ketawa mendengar alasan tidak munasabahku.
            “Ishh ada pulak macam tu.  Belajarlah, lagipun Ikhwan tu suka sangat main golf, nanti bolehlah adik temankan dia.”  Mama memberi cadangan yang sudah tentu aku tolak mentah-mentah.
            “Temankan dia?  Haruslah tidak ma.  Baik adik pergi tengok wayang.  Entah apalah yang bestnya main golf tu.  Bosanlah, ketuk bola lepas tu tunggu dia golek dalam lubang.”  Sesedap hati aje aku mengutuk sukan kegemaran papa dan Ikhwan.
            “Ehem.  Amboi, kutuk tak agak-agak.”  Hampir tersedak aku dibuatnya.  Iyalah, mana tidaknya tiba-tiba aje muncul suara Ikhwan.
            “Selamat pagi Uncle, Auntie.”  Ikhwan sudah berada di meja makan dan dia bersalam dengan papa dan seterusnya mama.  Setelah itu, dengan selamba dia menarik kerusi di sebelahku dan duduk.
            “Mari pinggan, Auntie cedokkan nasi.”  Mama menghulurkan tangan dan Ikhwan memberikan pinggan di hadapannya.
            “Sedapnya Auntie, bau pun dah menyelerakan.  Belum masuk mulut lagi.”  Ujar Ikhwan dengan nada yang riang.
            “Nak cakap bumbung rumah bocor, tak bocor.  Ingatkan jatuh dari langit tadi.”  Aku mendongak ke siling.  Sengaja memerli Ikhwan.
            “Saya datang naik roket tadi.”  Ikhwan sempat bergurau.  Mama dan papa ketawa kecil.
            “Eiii awak ni kan.  Tiba-tiba aje muncul.  At least bagilah salam dulu, ini tidak main redah je masuk rumah orang.  Lepas tu, tiba-tiba datang sarapan kat sini kenapa?”  Mulutku sudah gaya bertih jagung marahkan Ikhwan.
            “Adik, ada pulak cakap macam tu, tak baiklah.”  Papa menegur kelakuanku.
            “Mama yang ajak Ikhwan sarapan sekali.  Ikhwan dah lama sampai tapi duduk kat luar tengok taman baru kat depan tu.  Adik je yang tak sedar Ikhwan sampai.”  Mama menjelaskan perkara sebenar.
            “Tak mesej atau call saya pun.”  Aku mula memberontak sambil menjeling Ikhwan.
            “Tak mesej?  Tak call?  Phone awak mana?”  Ikhwan tersengih-sengih.
            “Entah, kat atas kot.”  Aku mengerutkan dahi, cuba untuk mengingat di mana aku letakkan telefon.
            “Telefon tu lain kali letak dalam cermin, buat perhiasan je.”  Perli mama.
            “Adik tertinggal telefon kat bawah semalam.  Mujur juga pagi tadi Mak Jah jumpa kat atas sofa.”  Papa menggelengkan kepala mengenangkan anaknya yang sangat pelupa ini.
            “Oh ya ke?  Sorry.”  Aku beralih memandang Ikhwan di sebelahku.  Mataku dikedip-kedipkan berkali-kali.  Minta simpati  kononnya.
            “Maaf diterima tapi tolong cedokkan saya sambal.”  Ikhwan mengangkat pinggannya dan aku patuh mencedokkan sambal ke dalam pinggannya.
            “Ma, nasi adik.”  Aku merengek manja, baru tersedar rupa-rupanya nasi belum diletakkan ke dalam pinggan namun pingan sudah sarat dengan sambal, timun dan telur goreng.  Mama ketawa kecil melihat keletahku.
            “Auntie, biar saya cedokkan nasi untuk Imani.”  Ikhwan menawarkan diri. 

No comments:

Post a Comment